Klasické dílo světové kinematografie v unikátně zrekonstruované verzi z roku 2001. Německý film.
Hrají: A. Abel, G. Fröhlich, B. Helmová, R. Klein-Rogge, F. Rasp a další. Režie Fritz Lang. S německými a českými mezititulky.

Slavný film režiséra Fritze Langa je příspěvkem v minicyklu Filmového klubu, který je věnován éře němého filmu. Diváci v něm mohou uvidět většinou rekonstruovné verze filmů "Ocelový oř", "Východ slunce" a český příspěvek Gustava Machatého, který se prosadil i na mezinárodní scéně, "Erotikon" (1929).

Z původního snímku Metropolis zbyl neúplný duplikační negativ a sestříhané distribuční kopie. Více jak čtvrtina filmu se nedochovala. Metropolis měla premiéru 10. ledna roku 1927. Trvala zhruba tři hodiny a po třech měsících byla stažena s distribuce, neboť tržby neplnily očekávání. Od té doby vzniklo několik zkrácených verzí. Poslední verze je pokusem o rekonstrukci filmu v době jeho premiéry. Vznikla péčí německých filmových historiků Enna Patalase a Martina Körbera. Chybějící pasáže jsou nahrazeny mezititulky v odlišném písmu, případně fotografiemi. Film je ozvučen hudebním doprovodem, natočeným podle původní partitury Gottfrieda Huppertze.

Fantastický příběh nás zavede do fiktivního velkoměsta Metropolis, hluboko pod zem. Tam se rozkládá město dělníků, kteří bezmyšlenkovitě nastupují do směn. Ti obsluhují obří stroje a zajišťují blahobyt "vyvoleným", kteří si užívají radostí života v tzv. "Zahradách věčnosti" nad povrchem. Syn pána Metropolis se dozvídá o existenci podzemního světa a vydává se za dělníky. Stává se aktérem vzpoury, kterou tajně zosnoval jeho otec.

I když se poselství Langovy sociální alegorie nesetkalo ve své době s velkým ohlasem, působnost této vizuální básně spočívala v něčem jiném. Monumentální obrazové kompozice, stovky proudících dělníků proudících s tupým výrazem na směnu hned v úvodních sekvencích, rytmizace strojů a pohybů jejich lidských "ovladatelů" v dokonalém souladu s hudbou, filmové triky pomocí zrcadlové soustavy, to vše učinilo z filmu na svou dobu unikátní dílo. Není bez zajímavosti, že scénář k jednomu z nejvýpravnějších a nejrozsáhlejších projektů němé éry napsala Thea von Harbou, druhá manželka Fritze Langra.

Napište nám