Je na Marsu život? Čeští vědci vyvrátili jeden z nejoblíbenějších důkazů

Objev methanu v atmosféře Marsu vyvolal svého času diskuze o existenci života na rudé planetě. Mikrobi aktivně produkující tento v atmosféře Marsu jinak nestabilní plyn se jevili jako pravděpodobné vysvětlení nejen jeho přítomnosti, ale také proměnlivé koncentrace v závislosti na ročním období.

Profesor Svatopluk Civiš a jeho spolupracovníci z Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského Akademie věd ČR teď představili novou teorii, která vznik metanu na Marsu spojuje s pouhou fotochemickou reakcí, která přítomnost mikrobů vůbec nevyžaduje. Jejich nejnovější publikace v Nature Astronomy zahrnuje výsledky výzkumu odhalujícího vznik methanu z oxidu uhličitého působením slunečního záření na kyselé minerály.

Mars bez života

Nová studie českých vědců se snaží objasnit, jak mohl metan vzniknout na naší planetě, ale také na Marsu, v rané fázi jejich vývoje - v době před vznikem života na Zemi. Metan je považován za reaktivní plyn, který se mohl podílet na chemických reakcích vzniku biomolekul, z nichž možná posléze povstal i život sám. Svatopluk Civiš se domnívá, že za syntézou složitějších látek stojí dopady asteroidů na Zemi a pravděpodobně také na Mars v době před více než 3,8 miliardami let. Jestliže podobné mechanismy probíhaly na Marsu i na Zemi, na obou planetách mohl život vzniknout. V současné době však přežil pravděpodobně pouze na Zemi a za současnou produkcí metanu na Marsu stojí pouhé fotochemické reakce.

Metan na Marsu?

Na Marsu bylo zjištěno na několika místech velké množství metanu, což podle mnoha vědců mohlo znamenat, že tam existuje geologická aktivita nebo probíhají biologické procesy. „Na Zemi živé organismy produkují více než 90 procent metanu přítomného v atmosféře a zbývajících deset procent je geochemického původu. Na Marsu by metan mohl znamenat jednu z těchto aktivit,“ uvádějí autoři studie. Jeho přítomnost by mohla být ukazatelem potenciálního života.

Vědci vždy upozorňovali, že původ metanu na Marsu je záhada. „Věk metanu, který jsme zjistili, nelze určit, mohl se tam objevit hodně dávno, nebo i zcela nedávno,“ uvedli před třemi roky v časopise Science američtí vědci. Metan byl zjištěn v atmosféře Marsu už před 14 lety, později vědci zjistili, že je ho na některých částech planety velké množství. Kvůli tomu se experti doposud domnívali, že by jeho původ měl být biologický.

Češi a Mars

Vědecký tým Svatopluka Civiše se problematikou vzniku biomolekul a života na Zemi účinkem dopadu asteroidu zabývá více než 15 let a patří mezi zakladatele tohoto vědeckého směru v České republice. Tým profesora Civiše úspěšně demonstroval souvislost mezi vznikem biomolekul účinky impaktu mimozemského tělesa a současnou datací vzniku nejstarších živých struktur záhy po období tzv. posledního velkého bombardování naší planety.

V nedávné době rovněž zopakoval slavný experiment Ureye a Millera a ukázal, že v něm vznikají všechny základní ingredience pro vznik života. Ukazuje se, že podmínky na raných planetách zahrnující rázové vlny z dopadů asteroidů a silné elektrické výboje byly možná vzniku základních biomolekul velmi přátelské.