Solární letoun musel kvůli počasí přistát v Japonsku

Nagoja (Japonsko) - Zhoršení počasí přinutilo letoun na solární pohon Solar Impulse přerušit předpokládanou více než pětidenní cestu přes Tichý oceán. Řídící středisko rozhodlo, že stroj udělá neplánovanou zastávku v japonské Nagoji na ostrově Honšú a bude pokračovat dál, až se podmínky zlepší. „Jsem zklamaný, že nemohu pokračovat, ale vděčný japonským úřadům za podporu,“ oznámil pilot letu André Borschberg, který před 17:00 našeho času přistál v Nagoji.

Podívejte se na aktuální polohu Solar Impulse

Let přes Pacifik je nejdelší plánovanou etapou letounu Solar Impulse na cestě kolem světa. Stroj odstartoval v neděli ráno místního času z čínského Nankingu k Havajským ostrovům a urazil v kuse 36 hodin. Pak ale kvůli formujícím se hustým mrakům na trase řídící středisko pilota vyzvalo, aby vyčkal nad Japonským mořem, dokud nebude rozhodnuto o dalším postupu. Letoun byl v tu chvíli v oblasti s dobrým počasím a mezitím plně dobil baterie.

Cesta z Číny na Havajské ostrovy je sedmou etapou letu Solar Impulse kolem světa. Pilot na ní musí překonat vzdálenost 8500 kilometrů, což by mu podle odhadů mělo trvat 130 hodin.

Letadlo potřebuje nejen příznivý vítr, ale také bezmračnou oblohu, aby mohlo dobít dostatek energie ze slunce a pokračovat v letu i během noci. Meteorologové týmu Solar Impulse v sobotu došli k názoru, že se jim podařilo najít vhodné okno pro let, a stroj v neděli pustili na cestu. Plány pak ale letadlu překazila atmosférická fronta. „V neděli to vypadalo, že máme možnost překročit frontu pátý den, těsně před Havajskými ostrovy. Podle nynějších předpovědí ale tato možnost už není, což znamená, že pro tento okamžik je cesta na Havaj zablokovaná,“ řekl Bertrand Piccard, který let monitoruje z Monaka.

Cesta kolem světa začala 9. března v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech. Má trvat pět měsíců, z toho vlastní let 25 dní. Celá trasa by odhadem měla být dlouhá asi 35 000 kilometrů. Piccard a Borschberg se projektem snaží podpořit využívání sluneční energie. První etapy cesty probíhaly v relativně rychlém sledu, na čínském východním pobřeží se však letoun zdržel více než měsíc při čekání na počasí vhodné ke startu, který byl několikrát na poslední chvíli odložen.

Každé zdržení přitom ohrožuje další fáze letu. Tým potřebuje přeletět Spojené státy a poté Atlantik, než začne v srpnu vrcholit hurikánová sezona.

Solar Impulse 2
Zdroj: ČTK/AP/Ajit Solanki

Solar Impulse 2 je vylepšenou verzí prvního letadla Solar Impulse, které piloti vyzkoušeli při přeletech nad Evropou, Afrikou a Spojenými státy. Na svém povrchu má 17 248 fotovoltaických článků, které s pomocí lithiových baterií dodávají energii čtyřem motorům. Letoun má rozpětí křídel 72 metrů, což je více, než má Boeing 747. Váží ale jen 2,3 tuny, tedy asi jako větší osobní automobil.

Jeden rekord už ale Solar Impulse pokořil - 40 hodin ve vzduchu, které zakončil v Japonsku, se zapsalo jako dosud nejdelší let poháněný energií výhradně ze slunce. Stroj bude pokračovat v cestě, až se podmínky zlepší, termín nového startu ale lze zatím těžko předpovědět.

Cesta Solar Impulse přes Pacifik skončila předčasně (zdroj: ČT24)