Neposílejte romské děti do zvláštních škol, vzkazuje Evropská komise

Evropská komise prozatím neukončí prošetřování Česka ohledně diskriminace romských dětí ve vzdělávání, vyplynulo z jednání mezi eurokomisařkou pro spravedlnost Věrou Jourovou (ANO) a českým ministrem Jiřím Dienstbierem (ČSSD) v Bruselu. Komisařka Jourová vidí pokrok ve snaze přijmout novelu školského zákona, chce ale vidět konkrétní výsledky. „Pro mě je reálným výsledkem snížení procenta romských dětí, které jsou dávány do speciální školy,“ uvedla Jourová.

Neposílejte romské děti do zvláštních škol, vzkazuje Evropská komise (zdroj: ČT24)

„Není reálné a pravdivé, že tolik romských dětí má lehkou mentální disfunkci či retardaci. Je to spíše špatnou diagnostikou nebo nevůlí dávat tyto děti do normálních škol,“ dodala eurokomisařka. Komisi jde především o to, aby děti „se složitými sociálně-kulturními základy“ měly přístup k běžnému vzdělávání v běžných školách.

Česká vláda by proto podle ní měla přijít se zárukami, že nový přístup začne brzy fungovat. Zákon samotný totiž zřejmě přinese výsledky až příští rok na podzim. České úřady by se však mohly snažit o změnu přístupu už letos. „Mám obrovský respekt k zákonu, ale leccos lze udělat už dříve,“ poznamenala eurokomisařka.

Během jednání Dienstbier také připomněl, že vláda už v únoru přijala strategii romské integrace do roku 2020. Dalším opatřením, které má snižovat kritiku Evropské komise, je podle něj i zavedení povinného ročního předškolního vzdělávání. „Když určitá část dětí nedostane vzdělání, tak jsou pak handicapovány pro celý život, na trhu práce, ve všech sociálních aspektech. Není naším zájmem přenášet sociální vyloučení na další generace, děti za nic nemohou. Nebylo to jejich rozhodnutí, do jakého prostředí se narodily,“ uvedl Dienstbier.

Vláda nyní také projednává návrh novely školského zákona. Ten by měl podle Dienstbiera zavést tzv. individuální inkluzivní opatření. Tedy taková opatření, která pomohou dětem i ze složitějších sociokulturních podmínek, znevýhodněným zdravotně či etnicky, řádně absolvovat základní vzdělávání. Cílem je, aby se segregace dětí neprohlubovala nebo nepřenášela do dalších generací.

Podívejte se do školy, kde inkluze romských dětí funguje již dnes:

Příliš mnoho romských dětí ve speciálních školách a jejich pomalé začleňování do škol normálních je výtkou, kterou mezinárodní organizace a výzkumy adresují české vládě opakovaně. Opakovaně přichází výtky i ze strany Bruselu. Nelichotivá čísla zaznívají ale i na domácí scéně. Kupříkladu kancelář veřejné ochránkyně práv uvádí průzkum, podle kterého zvláštní typ škol navštěvuje až 35 procent Romů. Ministerstvo školství pak uvádí o něco mírnější údaj – zhruba 26 procent. Podle Martina Šimáčka z Agentury pro sociální začleňování přitom existují v populaci zhruba 2 až 3 procenta dětí s lehkým mentálním postižením. „Uvědomme si, že ve skutečnosti je těch dětí mnohem méně, nikoliv zmiňovaných 26 procent,“ upozornil Šimáček.

Postavení Romů v ČR bylo jedním z témat, která zazněla při tzv. grilování kandidátky na eurokomisařku Věry Jourové. Ta právě nyní, jakožto česká komisařka pro spravedlnost a rovné příležitosti, má celou kauzu na starosti. V EU žije celkem asi šest milionů Romů. Jak uvedla analytička OPF Open Society Foundations v Bruselu Violeta Naydenová, má tedy česká eurokomisařka velkou zodpovědnost za jejich začlenění.