Vyšetřování španělské havárie: Letadlu motor nehořel

Madrid - Španělskému dopravnímu letadlu, v jehož troskách zemřelo ve středu 153 lidí, při startu údajně nehořel levý motor. Informují o tom španělská média s odvoláním na vyšetřování leteckých odborníků. O plamenech u motoru mluvili původně svědci. Stroj podle deníku ABC neměl ke startu potřebný výkon, a proto spadl. List El Mundo uvedl, že se mohly oddělit části motoru, poškodit kormidlo letadla, a tak způsobit jeho pád.

Odborníci se po zhlédnutí videozáznamu ze startu stroje letecké společnosti Spanair shodli, že u levého motoru žádné plameny nebyly. Záznam, který slouží pouze pro vnitřní potřebu, pořídilo ředitelství španělských letišť (AENA).

Ředitel španělského úřadu pro civilní letectví Manuel Bautista listu El País řekl, že „problém s jedním motorem nemohl být jedinou příčinou nehody. Když se ale přidají další problémy, letadlo mohlo skutečně spadnout,“ dodal. Podle španělské vlády se stroj po startu vznesl do výšky padesáti metrů, pak ale spadl.

Zkoumání černých skříněk ještě nebylo oficiálně ukončeno. Prokurátor Emilio Valerio, který má případ na starosti, očekává výsledky vyšetřování až za měsíc.

Pasažéři chtěli letadlo opustit, ale nemohli

Při vyšetřování také vyšlo najevo, že někteří cestující chtěli letadlo opustit, ale nebylo jim to dovoleno. Jedním z nich byl i Ruben Santana, který v letadle uhořel. Když pilot cestujícím oznámil, že má letadlo technické problémy, Santana psal své ženě SMS, že se let odkládá.

Ta ho žádala, aby vystoupil a nikam neletěl. Poslední zpráva, kterou dostala, byla: „Všechno je zamčené, nenechají nás vystoupit.“ Podle listu ABC nebyl jediný, kdo chtěl letoun opustit.

Spanair: Vše bylo podle předpisů

Generální ředitel Spanairu Marcus Hedblom stejný den ujistil, že „vše, co se s letadlem dělalo, bylo podle předpisů a norem“. Reagoval tak na skutečnost, že pilot před startem oznámil problémy s přehříváním v sacím potrubí levého motoru a kvůli opravě byl také start letadla o hodinu odložen. „Tento problém byl odstraněn v souladu s předpisy,“ prohlásil Hedblom.

Havarovaný stroj podle mluvčího společnosti Spanair v lednu prošel inspekcí a od té doby na něm nebyly hlášeny žádné problémy. Letadlo bylo staré 15 let.

Jeden ze strojů Spanairu, který je stejného typu jako havarované letadlo, musel v sobotu neplánovaně přistát během letu z Lanzarote na Kanárské ostrovy kvůli problémům s oběma pohonnými jednotkami. Zatím není jasné, zda nešlo o stejné letadlo jako ve středu. Spanair provozuje osm strojů typu MD-82.

Bývalý pilot společnosti Spanair, který si přeje zůstat v anonymitě, uvedl, že k normální praxi patří, že společnost tlačí na mechaniky, aby letounu povolili start, i když není připravené.

Koordinátor letů společnosti Air Comet z letiště Barajas Javier Fernandez Garcia prohlásil: „Ten stroj MD-82 měl problémy s levým motorem už asi měsíc, neměl vůbec létat, jenže Spanair neměl dost peněz, aby ho vyměnil.“