Hledá se Air Force One, zn.: levnější. USA loví u zkrachovalé aerolinky z Ruska

Jeden z atributů amerických prezidentů bude brzy přepřahat. Zakázku na novou dvojici leteckých speciálů v odhadované ceně 3,2 miliardy dolarů má ale současný šéf Bílého domu za příliš nákladnou. Novou státnickou letkou by se tak mohly stát boeingy původně určené do ruských rukou.

Donald Trump hledá nové speciály pro své využití
Zdroj: Reuters

Podle webu Defense News chce americké letectvo koupit dva boeingy 747, které vyřadila ruská firma Transaero. Dle utajených zdrojů by se právě z nich měl stát hlavní přepravní prostředek pro zahraniční cesty Donalda Trumpa.

Podobný nákup by prý mohl Spojené státy vyjít o poznání levněji, než kolik by stála nová letadla (3,2 miliardy dolarů). Ve hře je rozdíl v řádech milionů dolarů – což patří k hlavním argumentům šéfa Bílého domu. Právě Trump už na konci loňska kritizoval náklady na nové Air Force One jako nesmyslné.

Letadla Air Force One jsou vlastně dvě

Pod pojmem Air Force One se obyčejně skrývají hned dvě letadla – jedno určené primárně pro potřeby prezidenta, druhé pak jako záložní. Mimochodem, samotný výraz funguje jako kódové označení pro jakékoliv letadlo, ve kterém se prezident zrovna nachází.

Video Air Force One jde do dražby
video

Archivní video: Air Force One jde do dražby

Dvojici strojů, o které mají USA prý zájem, si objednala v roce 2013 ruská společnost Transaero. O dva roky později ale zbankrotovala.

V příštích týdnech by mohla být oznámena společná dohoda. „Poskytne velkou hodnotu pro vzdušné síly a tu nejlepší cenu vůči daňovým poplatníkům,“ uvedla společnost Boeing agentuře AFP.

Podle webu Defense News, který o dohodě prvně informoval, si Transaero krátce před bankrotem objednala hned 4 letouny značky Boeing. Dva z nich stihl Boeing vyrobit ještě před krachem Transaera.

Nyní oba stojí hluboko v Mohavské poušti – známém „hřbitovu“ obřích strojů. Jejich životnost to ale nemusí fatálně ovlivnit. Extrémně suchý vzduch totiž letadla do jisté míry ochraňuje před účinky koroze.

Přeměna zakonzervovaných strojů v létající pevnost ale nemusí být o nic levnější než plány, s nimiž vzdušné síly USA dosud počítaly. Běžný boeing 747-8 stojí necelých 389 milionů dolarů. Miliardových částek ale zakázka dosáhne kvůli požadavkům na ochranu a komfort prezidenta.

Obranné technologie nebo luxusní interiéry – to vše může účet navýšit v řádech stovek milionů. Mnozí experti už mluví o tom, že přerod v luxusní stroje s nejmodernější technikou nebude mít daleko od kritizovaných 3,2 miliardy dolarů (70,4 miliardy korun).

Trump dokonce před několika měsíci navrhl, že bude létat i nadále se svým soukromým letadlem – efektní kulisou, která Trumpa během předvolebního turné napříč Státy doprovázela. Boeing typu 757 koupil v 90. letech od spoluzakladatele Microsoftu Paula Allena.

Během prezidentské kampaně se pro letoun ujal výraz „Trump Force One“. Téměř 50metrový stroj se pyšní atributy úspěšného vlastníka: součástí je třeba promítací sál se sbírkou zhruba tisíce filmů, sprchový kout nebo zlatem zdobené bezpečnostní pásy u sedadel.

Protiraketové systémy a operační sál

Po vítězství ve volbách ale dostala přednost vyšší váha: obrazně i doslova. Tradiční prezidentský speciál je větší, dražší, rychlejší i lépe zabezpečený než stroj, na který Trump spoléhal při sběru hlasů napříč USA.

Zatímco „Trump Force One“ vyniká luxusem a okázalostí, jeho státnický konkurent boduje zabezpečením. Pro ochranu prezidenta po celou dobu cesty je zajištěn operační sál, protiraketové či protisledovací systémy nebo štíty, které mají odolat elektromagnetickým pulsům během jaderného útoku. Bezpečnostní detaily však nejsou známy – s ohledem na taktickou mlčenlivost úřadů.

Prezidentské boeingy ale nabízejí svou vlastní verzi komfortu. Třípodlažní letadla zahrnují 400 metrů čtverečních prostoru – včetně soukromé kanceláře hlavy státu, konferenční místnosti nebo posilovny.

Hned dva jídelní prostory zahrnují kuchyň schopnou nasytit až sto lidí najednou. O přípravu jídel se kvůli bezpečnosti starají výhradně armádní kuchaři. Vedle operačního sálu je na palubě také vždy přítomen lékař.

K běžnému osazenstvu letadla patří samozřejmě i novináři. Na palubě jich může být maximálně 13 – a každý prochází před nástupem pečlivou kontrolou. Jejich pohyb po letadle neustále monitorují přítomní agenti.