Měl být trumfem obchodu, ambice ale Suezský průplav v novém zatím neplní

Zisky rozšířeného Suezského průplavu zatím za očekáváním (zdroj: ČT24)

Jeden z nejambicióznějších projektů posledních let zaostává za očekáváním. Rozšíření Suezského průplavu stálo osm miliard dolarů, ani rok a půl po slavnostním dokončení nepřicházejí očekávané zisky. Globální námořní obchod totiž zažil desetiprocentní propad. Přímo na místě natáčel zpravodaj Jakub Szántó.

Úprava kanálu umožnila plavbu v obou směrech najednou i cestu obřích nákladních lodí a tankerů. Každým dnem zde protéká dvanáctina světového obchodu. Optimistické odhady projektu, který se stal osobním odkazem prezidenta a exmaršála Abdela Fatáha Sísího, ale nevycházejí. Narůst dopravy a přepraveného zboží zatím totiž nenastal.

Důvodem je nešťastné načasování. Megalomanský projekt přišel v momentě, kdy globální námořní obchod spíše klesá.

Přesto kolem kanálu nyní rychle roste velká ekonomická zóna o rozloze 460 kilometrů čtverečních. Zájem o továrny a překladiště přímo na křižovatce cest mezi třemi kontinenty mají Rusové, Poláci a hlavně Číňané.

Suezský průplav
Zdroj: Reuters

„Odhadujeme, že přitáhneme zahraniční investice ve výši 20 miliard dolarů do roku 2020. V těch zbývajících letech bychom to měli stihnout,“ zmiňuje ředitel Suezské ekonomické zóny Ahmad Darwíš.

O svou budoucnost se 193 kilometrů dlouhá cesta otevřená před skoro 150 lety musí rvát s ostatními centry námořního obchodu. V její prospěch dál mluví její hlavní eso, tedy zkrácení cesty mezi Asií a Evropou o 8 tisíc kilometrů.

Suezský průplav
Zdroj: Reuters

Nová, 72 kilometrů dlouhá větev zkrátila plavbu přes Suez z nynějších 18 na 11 hodin, čekací doba lodí se navíc zkrátila z jedenácti na tři hodiny. Roční příjmy plynoucí z provozování průplavu se podle původních plánů měly do roku 2023 zvýšit více než dvojnásobně - z 5,3 miliardy dolarů na 13,2 miliardy.

Z celkových 72 kilometrů nové větve průplavu tvoří nový paralelní kanál asi 35 kilometrů, zbytek projektu tvoří prohloubení (až na hloubku 24 metrů) a rozšíření stávající cesty, tedy 27 kilometrů ve Velkém hořkém jezeru a deset kilometrů v západním propojení u města Ballá.