NASA zveřejnila další plány Curiosity na Marsu

Mys Canaveral (USA) - Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) představil další plány vozítka Curiosity na Marsu. Už příští týden vyzkouší svůj silný laser na skále odkryté pod místem přistání a analyzuje její složení. Hlavním cílem je ale nedaleká hora, kde bude Curiosity zkoumat historii rudé planety. Cesta k hoře zabere několik měsíců - mezitím má Curiosity prozkoumat třeba taky místo označované jako Glenelg, které je pro vědce zajímavé třemi různými druhy terénu. Planetu bude zkoumat nejméně dva roky.

Tunové vozítko poháněné jadernou energií přistálo ve velkém kráteru poblíž rovníku Marsu počátkem srpna, aby pátralo po organickém materiálu a chemikáliích považovaných za klíčové pro možnou existenci života.

Primárním cílem robota je Mount Sharp, což je hora zvedající se ze dna Galeova kráteru. Než započne sedmikilometrovou cestu k úpatí Mount Sharp, což Curiosity zabere několik měsíců, navštíví nedaleké místo označované jako Glenelg. Cesta ke Glenelgu závisí na tom, jak vozítko zvládne zbývající kontrolu svých nástrojů. Na počátku příštího týdne vyzkouší silný laser, s jehož pomocí by mělo zničit kus skalního podloží odkrytého během přistání. Malý teleskop pak bude analyzovat uvolňované látky, aby se zjistilo, jaké minerály obsahují.

Sonda Curiosity
Zdroj: ČT24

Cesta ke Glenelgu vzdáleného asi 500 metrů od místa přistání by měla zabrat zhruba měsíc. „Někdy zhruba ke konci kalendářního roku bych pak čekal, že obrátíme naše zraky směrem k cestě na Mount Sharp,“ podotkl John Grotzinger, který stojí v čele vědců podílejících se na misi.