Concordia prý neměla funkční černou skříňku

Řím - Ztroskotaná loď Costa Concordia neměla na tragickou cestu vůbec vyplout. Nefungovala jí totiž černá skříňka a v takovém případě nesmí plavidlo na moře. Podle firemní korespondence to věděl i provozovatel výletní lodi. Opravu poruchy ale naplánoval až na 14. ledna. V noci předtím se kolos s víc než čtyřmi tisíci cestujícími potopil. Třicet dva lidí zemřelo.

Při vyšetřování nehody vyšlo najevo, že 11. ledna požádal technický ředitel společnosti Costa Crociere o opravu černé skříňky Costy Concordie. K opravě mělo dojít v přístavu Savona, kam měla loď připlout 14. ledna.

V emailu si ředitel stěžoval, že černá skříňka, která má běžně zaznamenávat každý pohyb lodi včetně navigačních příkazů, je „bůhvíjak dlouho“ mimo provoz. Costa Crociere to ale popírá s tím, že i když černá skříňka hlásila chybový kód, neznamená to, že by byla nefunkční. Costa Crociere také nesouhlasí s tvrzením, že se kvůli poruše v elektroinstalaci nezavřely vodotěsné dveře, které mohly zabránit zatopení některých částí lodě.

Společnost také trvá na tom, že za nehodu je zodpovědný kapitán Francesco Schettino, který se rozhodl odchýlit z běžné trasy. Schettino v současnosti v domácím vězení čelí obvinění z vraždy a z opuštění plavidla před všemi cestujícími a posádkou.

K havárii výletní lodě Costa Concordia došlo 13. ledna. Zemřelo při ní 32 lidí. V okamžiku nárazu lodě na skalisko u toskánského ostrova Giglio 13. ledna bylo na palubě 4 229 pasažérů, z toho 3 200 turistů ze 60 zemí a tisícovka členů posádky. Havárii podle vyšetřovatelů zavinil riskantní manévr vedení posádky. Několik skupin cestujících z Itálie, Francie a Spojených států podalo žalobu na italskou společnost Costa Crociere.