Superrychlý Hyperloop chce za pět let rozjet přepravu cestujících na trase Bratislava–Vídeň

Nový způsob cestování v kapsli unitř nízkotlakého tubusu pojmenovaný Hyperloop se podle jeho autorů brzy stane realitou. Na veletrhu moderních technologií Pioneers ve Vídni oznámili zástupci společnosti Hyperloop záměr za pět let převézt první pasažéry z rakouské metropole do Bratislavy. Sedmdesátikilometrovou vzdálenost má Hyperloop překonat za osm minut.

Hyperloop je jednou z dvojice společností (ta druhá se jmenuje Hyperloop One), které se pokouší vybudovat dopravní prostředek budoucnosti podle dva roky starých návrhů miliardáře Elona Muska. Toho v tomto směru inspiroval trup legendárního letadla Concorde.

Je rozhodně naším cílem vybudovat spojení mezi Bratislavou, Brnem, Prahou a Polskem. Tím budeme mít propojenou východní Evropu. Možná půjdeme ještě dál, až do Istanbulu.
Dirk Ahlborn
výkonný ředitel Hyperloopu

Podle Muska by měl vývoj novinky stát necelých šest miliard dolarů (117 miliard korun), takže bude více než desetkrát levnější než projekt rychlovlaku. „I když se teď možná pletu, co se týče nákladů na Hyperloop, bude to stejně skvělá jízda,“ konstatoval vynálezce v květnu 2013.

Superrychlý Hyperloop chce za pět let rozjet přepravu cestujících na trase Bratislava–Vídeň (zdroj: ČT24)

Hyperloop teď řeší hlavně bezpečnost. Kapsle proto budou z vibránia – nového extra pevného kompozitového materiálu, který vyrábí slovenská firma. Ve vnější vrstvě má senzory, které odhalí případné hrozící nebezpečí a systém tím pádem okamžitě zareaguje. 

Konkurenční firma má za sebou úspěšný test funkčnosti pohonné jednotky

Ambiciózní plány má i druhá ze zmiňovaných společností, Hyperloop One. Ta uvažuje o obdobném propojení švédského Stockholmu a finských Helsinek nebo ruských velkoměst Moskvy a Petrohradu. Před několika týdny uskutečnila firma v nevadské poušti první veřejný test, během něhož tvůrci demonstrovali funkčnost pohonné jednotky.

Do dopravní kapsle, jež se po vzduchovém polštáři pohybuje díky elektromotorům až rychlostí zvuku, vkládají její tvůrci naděje, že se stane budoucností osobní dopravy. Dnešní cestování se podle nich neustále zpomaluje a navíc ztratilo kouzlo. Kapsle Hyperloopu sice nemohou mít okna, nahradí je ale obrazovky, na kterých si cestující budou moci pustit záběry okolní krajiny nebo vlastně cokoliv, co budou chtít.