Memento Berlínské zdi se ocitlo za plotem, 26 let od jejího pádu

Německo i celá Evropa si připomíná 26 let od pádu Berlínské zdi. Její nejdelší a nejznámější zachovalý kus se stal symbolem studené války a pokojné revoluce. Memento, které stovka umělců v roce 1990 proměnila v kolektivní dílo známé jako East Side Gallery, se teď ale samo ocitlo za plotem.

Video Události
video

Události: 26 let od pádu Berlínské zdi

Památník ročně navštíví tři miliony turistů. Před jeho poškozováním výslovně varují tabulky umístěné na každých pár metrech. I přesto ale pod nánosem nápisů turistů začala mizet původní díla a zeď se i přes nákladnou rekonstrukci z roku 2009 začala měnit v obří návštěvní knihu.

Berlín se proto rozhodl vytvořit kolem zdi provizorní plot. Do konce roku ho má po celé více než kilometrové délce nahradit permanentní zábradlí zhruba ve výšce pasu. „Je to vlastně absurdní, chránit plotem zeď. Je to bláznivé. To má být Německo 2015? Byli jsme k tomu ale donuceni,“ říká mluvčí městské části Friedrichshain-Kreuzberg Sascha Langenbach.

Většina z původních 150 kilometrů zdi byla po roce 1989 zbořena. Nové zástavbě za hlasitých protestů veřejnosti ustoupila před dvěma lety i část galerie. Mravenčí práce s čisticím prostředkem a kusem hadru a taky nová bariéra teď mají pomoci udržet vzpomínky na dobu nesvobody co nejčistší.

„Bude to jistá psychologická zábrana. Když tuto bariéru překročím, všimnu si, že dělám něco nepřístojného. Ty, kteří jsou odhodláni zeď poničit, tím nezastavíme. Ale jsme v Berlíně, je to otevřené město a chceme ho udržet tak otevřené, jak jen to bude možné,“ dodává Langenbach.

Verdiho Requiem mělo připomenout oběti i rozdělené rodiny

Šestadvacáté výročí od pádu Berlínské zdi si připomněla také Česká republika. V katedrále svatého Víta na Pražském hradě se na pódiu symbolicky sešlo 160 hudebníků z Česka, Německa a Itálie. Společně přednesli Requiem od Giuseppe Verdiho.

„Heslem tohoto Requiem je: ,Vysvoboď mě'. A tehdy se taky volalo po svobodě. Což přesně symbolizuje Verdi. Je to velká opera, vyvolává celou řadu pocitů. Víc než kterákoli jiná díla,“ míní sám dirigent Hansjörg Albrecht.