Slavnému americkému parníku, který vozil i prezidenty, hrozí konec ve šrotu

Zřejmě nejslavnější lodi americké historie hrozí zánik, a to v případě, že se do konce října nenajde dost peněz na její údržbu. Parník United States z 50. let, větší než Titanic, dodnes drží rekord v nejrychlejší cestě mezi Spojenými státy a Evropou. Zvládl ji za tři a půl dne. Zpravodaji ČT Martinu Řezníčkovi se podařilo natáčet exkluzivně i na palubě.

Video Události
video

Události: Slavný parník – neslavný konec? Lodi United States hrozí zánik

Vlajkové lodi Spojených států, na které kdysi z New Yorku do Evropy vyplouvali prezidenti, hollywoodská smetánka a obchodníci, hrozí konec ve šrotu. Loď dlouhá jako tři fotbalová hřiště už 20 let rezaví ve Filadelfii.

Majitelé, kteří loď koupili s cílem ji zachránit, teď shánějí na její záchranu peníze. Jen údržba a poplatky za kotvení v přístavu vyjdou na jeden a půl milionu korun za měsíc, což je částka pro majitele lodi dlouhodobě neudržitelná. 

Loď z dílny Pentagonu byla připravená i na třetí světovou válku

„Loď je staticky v pořádku, všechno, co vidíte, je jen odlupující se barva. Byla postavená s hrdostí a naddimenzovaná jako bitevní loď, protože vznikla jako nejrychlejší loď v historii v rámci tajného programu Pentagonu za studené války,“ uvedl Thomas Basile, zástupce majitele SS United States Conservancy.

United States brázdila Atlantik od začátku padesátých do konce šedesátých let. Lehkou konstrukcí z oceli a hliníku předběhla dobu. V případě 3. světové války se měla přes noc změnit v plavidlo schopné pojmout 15 tisíc vojáků. Historický vývoj a letecká doprava ji později ovšem odsunuly na druhou kolej.

„Jsme plní naděje a odhodlaní udělat všechno pro záchranu lodě United States. Diskutujeme stále s developery, majiteli přístavišť a dokonce i zástupci vlády,“ říká Basile. Pokud se loď podaří zachránit, mohla by sloužit třeba jako hotel, konferenční centrum nebo muzeum v New Yorku.