Euro Hawk – ideální špion ve vzduchu

Berlín - Nedílnou součástí výbavy mnoha armád jsou špionážní letouny. Experimentuje se s vzducholoděmi nebo dokonce mini-roboty velikosti kolibříka. Německé letectvo vsadilo na dravce větších rozměrů – takzvaný Euro Hawk, neboli Evropský jestřáb. Ten sice lítá ve výšce až dvaceti kilometrů, přesto ale dokáže zaměřovat cíle a současně sbírat informace. Zachytí dokonce i rozhovor přes mobilní telefon.

Jestřáb zachytí všechno, od rakety po telefonické hovory, textové zprávy, rozhlasový i televizní signál. Nevadí mu při tom mraky ani písečná bouře. Všechny postřehy okamžitě předává kontrolnímu středisku. „Euro Hawk je nejvýš létající a nejtěžší operační letoun na světě. Je vybavený senzory pro elektromagnetickou difúzi. Tedy cokoliv uvidíte na radaru nebo při komunikaci všude kolem země, všechno, co se tam hýbe nebo zanechává nějakou elektrickou stopu, dokáže objevit z letové výšky téměř 20 tisíc metrů,“ podotkl ředitel výrobní společnosti Cassidian SY2 Stefan Zoller.

Letoun váží 15 tun a pohybuje se rychlostí 600 km/h

Nejdokonalejší bezpilotní letoun v Německu je vyroben z uhlíkových vláken. Na délku měří čtrnáct a půl metru, rozpětí křídel je 40 metrů a váží patnáct tun. Pohybuje se rychlostí 600 kilometrů za hodinu. Ve vzduchu se udrží až třicet hodin, aniž by musel natankovat. Bez přestávky tedy dokáže urazit vzdálenost 23 tisíc kilometrů. „Výhoda takového letadla spočívá v tom, že můžete nakreslit mapu a to nejen za pomoci kamery, tepelného záření nebo radarových snímků, ale můžeme nakreslit mapu na základě elektromagnetických polí. To vám ukáže kompletní a ucelený o pohled na území, můžete přesně pozorovat, jaké druhy elektromagnetického pole se pohybuje na zemi,“ vysvětlil Zoller.

Pořad (zdroj: ČT24)

Výroby se ujala společnost Cassidian, technologie dodalo evropské letecké konsorcium  EADS. Německé armádní letectvo by mělo první letoun začít využívat příští rok. Teď ho testují na základně v Manchingu. Podle výsledků rozhodne německá vláda o nákupu dalších čtyř strojů. K jejich řízení je už připraveno jedenáct pilotů, kteří absolvovali speciální výcvik ve Spojených státech.

Euro Hawk ale dokáže plnit i jné mise než ty vojenské. Může pomáhat při přírodních katastrofách, při kontrole hranic a moří nebo třeba při pronásledování pirátů. Využít se ale taky dá k přenosu komunikace nebo k zajištění bezpečnosti u velkých akcí jako je například mistrovství světa ve fotbale.