Vědci udělali další krok při hledání vakcíny proti malárii

Londýn – Vědci v britském Sangerově institutu udělali zásadní krok při hledání vakcíny proti malárii, neboť odhalili způsob, kterým nejzákeřnější bakterie způsobující malárii napadají červené krvinky v lidském těle. Studii s jejich závěry zveřejnil britský odborný časopis Nature. Malárie ročně zabije kolem osmi set tisíc lidí.

Vědcům Sangerova institutu se podařilo nalézt receptor nezbytně nutný k tomu, aby se parazit dostal do krvinek, kde se pak množí. Jeho zablokování by mohlo zastavit šíření nemoci v samém počátku. Vzájemné působení mezi proteinem nazvaným PfRh5 a receptorem v lidských červených krvinkách objevil vědecký tým prostřednictvím speciální technologie sledující vzájemné působení mezi buňkami.

Vědci se také pokusili zablokovat toto vzájemné působení v kulturách cizopasníků pěstovaných laboratorně v červených krvinkách. Zjistili, že s pomocí protilátky by jejich schopnost napadat buňky dokázali zcela ochromit. „Náš výzkum zřejmě odhalil Achillovu patu ve způsobu, jak parazit napadá naše červené krvinky,“ řekl podle Reuters Gavin Wright, jeden z autorů studie. „Naše zjištění zcela změnila náš pohled.“

Přes devadesát procent obětí infekčního onemocnění pochází z Afriky, jedná se zejména o malé děti a těhotné ženy. Přenašečem na člověka je komár z rodu Anopheles. Vědci se vakcínu pokoušejí vyrobit po desetiletí. Bez vakcíny se doposud úsilí v boji proti této chorobě soustředilo na vývoj antimalarik a různých způsobů, jak infekci zabránit. Příkladem jsou mimo jiné ochranné sítě nad lůžky nebo insekticidy.