Návrh obžaloby: 26 let vězení pro kapitána Costy Concordie

Řím - Žalobci navrhují pro kapitána potopené Costy Concordie Franceska Schettina 26 let vězení. Zároveň chtějí, aby ho soud zadržel. Schettino podle nich může za smrt 32 lidí, kteří zahynuli při havárii v roce 2012. Podle prokurátora mohly za úmrtí chyby a chaos, nikoli náraz lodi na útes.
Video Kašpar: Italové považují potopení Concordie za ostudu
video

Kašpar: Italové považují potopení Concordie za ostudu

Žalobce Stefano Pizza před soudem označil Schettina za „nedbalého hlupáka“. Podle Pizzy je „schopným hlupákem“ ten, kdo si myslí, že vše zvládne, vyvolá ale nebezpečnou situaci a
způsobí škody. „Nedbalým optimistou“ je pak někdo, kdo optimisticky přecení své schopnosti. Schettino podle něj ztělesňuje obě dvě definice.
   
Podle další žalobkyně Marie Navarrové proces prokázal, že Schettino „myslel vždy jen na sebe“. Kapitán prý od začátku lhal. Svůj život si tehdy zachránil tak, „že by mu jen navlhly boty“. Schettinovo zadržení je nezbytné vzhledem k nebezpečí, že by mohl zmizet ze země, dodala Navarrová. Schettino má totiž dům ve Švýcarsku a mnoho přátel žijících v zahraničí. 

Z reakcí na sociálních sítích vyplývá, že řada Italů přísný trest pro kapitána schvaluje. „Proces je velice sledovaný. Událost (havárie Costy Concordie) měla v Itálii velký ohlas. Nejednalo se jen o ztrátu 32 lidských životů, ale také o ostudu pro celou zemi, která byla jen částečně napravena tím, že byl vrak z ostrova Giglio dopravena do Janova k demontáži,“ prohlásil Josef Kašpar, redaktor RAI. Schettino opustil loď. „Jako kapitán měl morální, ale také právní povinnost zůstat,“ dodal Kašpar.

Kapitán je v kauze jediným obžalovaným. Původně měli před soudem stanout i další lodní důstojníci, ti se ale procesu vyhnuli díky tomu, že s prokuraturou uzavřeli dohodu o vině a trestu.

Costa ConcordiaLuxusní výletní parník Costa Concordia s více než 4200 lidmi na palubě ztroskotal u italských břehů v noci 13. ledna 2012, když najel na mělčinu a částečně se převrátil. Vrak 290 metrů dlouhé lodi byl z blízkosti ostrova Giglio po technicky náročné operaci odtažen teprve v závěru loňského roku. Nyní se pracuje na sešrotování lodi v loděnicích přístavu v Janově.