Rozbíhá se vyšetřování tragické srážky autobusu s vlakem

Bratislava - Slovensko se pomalu vzpamatovává z tragické sobotní nehody osobního vlaku a autobusu nedaleko Brezna, která si vyžádala 12 mrtvých a několik desítek zraněných. Vyšetřování srážky je ale neprve na začátku, byl sice vytvořen speciální policejní tým, podle ministra vnitra Roberta Kaliňáka však budou první výsledky známy až za několik týdnů. Včera zůstávalo v nemocnici ještě dvanáct cestujících, některé čekají další operace a jejich léčba může trvat i několik měsíců.

Všeobecně je za hlavního viníka označován řidič autobusu, který vjel na nechráněný přejezd přímo před jedoucí vlak. On sám už prostřednictvím médií vzkázal, že cítí vinu za smrt lidí. Řidič už byl propuštěn z nemocnice, policie ale výslech odkládá s ohledem na jeho psychický stav až na příští dny.

Politici, média i veřejnost chválí všechny záchranné složky za velice rychlý a profesionální zásah. Osvědčila se i spolupráce s psychology, kteří asistovali i u dřívějších nehod a pomáhali i místní faráři. Asi jediná kritika zazněla na adresu médií, organizaci UNICEF se nelíbily rozhovory s dětmi, kterým zemřeli rodiče, hned krátce po nehodě. Poslední rozloučení s obětmi proběhne zítra a na jejich památku uspořádá Slovenská filharmonie v neděli koncert, jehož výtěžek věnuje pozůstalým.

Slovenské dráhy namontují na přejezd signalizaci

Na Slovensku se také hojně diskutuje o tom, zda se sobotnímu neštěstí dalo zabránit, například pokud by byl přejezd zabezpečen světelnou signalizací nebo závorami. Ministr vnitra tvrdí, že byla na místě dostatečná viditelnost okolo 300 metrů, někteří experti ale oponují, že byla viditelnost sotva poloviční. Toto místo považují za rizikové i místní, například starosta Polomky už několik let žádal dráhy, aby přejezd zabezpečily.

Teď po nehodě už slovenská dráhy tyto prosby vyslyšely a uvedly, že přejezd zabezpečí. Není ale jasné, kdy se tak stane, ani proč dráhy najednou zcela obrátily - původně totiž světelnou signalizaci nainstalovat odmítaly. Ministerstvo dopravy trvá na svém, prý nepochybilo a ministr dopravy odmítá výzvy k rezignaci. Mluvčí drah pouze uvedla, že k většině nehod na přejezdech dochází vinou řidičů, a ne kvůli pochybení drah. Navíc prý paradoxně k více nehodám dochází na přejezdech, které jsou zabezpečené.

Na Slovensku je asi 2300 přejezdů, z nichž je skoro polovina označená jen výstražnými značkami, podobně jako přejezd v Polomce. Loni se na slovenských železničních přejezdech stalo 69 nehod, při kterých zemřelo 17 lidí a dalších 14 utrpělo vážná zranění.