Astronomové objevili první planetu mimo Mléčnou dráhu

Heidelberg (Německo) - Astronomové poprvé objevili planetu pocházející z jiné než naší galaxie. Planeta obíhá hvězdu nesoucí označení HIP 13044, je od Země vzdálená 2 000 světelných let a je o pětinu větší než Jupiter. Astronom Rainer Klement z německého Astronomického ústavu Maxe Plancka označil objev za velmi vzrušující. O žádné planetě mimo Mléčnou dráhu zatím vědci důkaz neměli.

Mimo naši sluneční soustavu zatím astronomové objevili asi 500 planet. Všechny tyto takzvané exoplanety pocházejí z Mléčné dráhy. Ve vzdálených galaxiích se kvůli obrovským vzdálenostem přítomnost planet jen těžko prokazuje. „Ale díky sloučení této trpasličí galaxie s naší máme teď extragalaktickou planetu v dosahu našich teleskopů,“ uvedl Rainer Klement, spoluautor studie publikované v odborném časopisu Science.

Planetu objevili vědci pod vedením Johnyho Setiawana z institutu Maxe Plancka v Heidelbergu. Hmotnost planety astronomové odhadují na přinejmenším 1,25násobek hmotnosti Jupiteru, který je největší planetou v naší sluneční soustavě.

Rozhovor s Janem Šifnerem (zdroj: ČT24)

Planeta obíhá kolem červeného obra

Objev je pro vědce zajímavý i tím, že planeta s hvězdou procházejí vývojem, který v daleké budoucnosti čeká i naši sluneční soustavu. Hvězda, která se podle astronomů velmi podobá Slunci, se totiž blíží svému zániku. Prošla již fází zvanou červený obr, při které se mnohonásobně zvětšila. „Také naše Slunce se asi za pět miliard let stane červeným obrem,“ upozorňují vědci.

Planeta HIP 13044b zatím vývoj hvězdy přestála, i když její oběžná dráha i doba oběhu (16,2 dne) je velmi krátká. Vzdálenost planety od hvězdy je asi jen dvanáctiprocentní ve srovnání se vzdáleností Země od Slunce. Astronomové jsou přesvědčeni, že planety, které byly hvězdě ještě blíže než HIP 13044b, již hvězda pohltila.