Nová pravidla polských silnic přináší další oběti

Varšava - V Polsku se jezdí od nového roku podle nových pravidel. Na dálnicích je například povolena rychlost až 140 kilometrů za hodinu. Zvýšení rychlosti přitom vstoupilo v platnost navzdory tomu, že tamní vozovky patří k nejhorším v evropské unii a úmrtnost na silnicích je v rámci evropské sedmadvacítky vůbec nejvyšší. Jen za první dva týdny letošního roku o život přišlo 70 osob, současně byly zadrženy tři tisícovky opilých řidičů.

Zatímco v jiných zemích se rychlost snižuje, Polsko je výjimkou. Řidiči zde mohou na dálnicích již dva týdny jezdit místo 130 kilometrů za hodinu dokonce 140. „Řidiči si rychle zvykli na vyšší rychlost, jenže jezdí ještě rychleji než předtím,“ říká Jozef Klimczewski z dopravní policie.

Za překročení rychlosti hrozí symbolická pokuta

V Polsku je ale předepsaná rychlost překračována až překvapivě často. Ví se totiž, že policie může udělit pokutu až při rychlosti o 10 kilometrů vyšší, tedy při 150 kilometrech v hodině a Poláci toho houfně využívají. Podle mluvčího policejního prezídia Mariusze Sokolowskiho může policista udělit pokutu až do výše 500 zlotých (asi 3500 korun). Podle expertů se stále jedná o nízkou pokutu. Hříšníky přitom od porušování předpisů ani udělené trestné body.

Dalším problémem polských silnic je jejich nebezpečný charakter. „Průměrně na silnicích denně umírá 15 osob,“ uvádí Gražyna Puchalska z tamního policejního prezídia. Jedná se přitom o nejvyšší číslo v Evropě. Hlavními příčinami nehod jsou rychlost a alkohol spolu s arogancí a agresivitou.

Polsko navíc chystá další změnu – zmizí většina radarů. Údajně je totiž na polském území funkční jen desetina zařízení určených k měření rychlosti, zbytek jsou pak atrapy, které instalovaly obecní úřady ve snaze přimět řidiče k dodržování předpisů. Jenže právě prudké brzdění před radarem vedlo k mnoha nehodám.

I když bude radarů méně, zároveň přibude aut, která mohou měřit rychlost za jízdy. Nasazeny pak mají být i vrtulníky. „Všechny vozy dopravní policie budou do poloviny roku vybaveny záznamovou technikou a radary, ty budou ale i v neoznačených vozech,“ říká Jaroslaw Gnatowski z velitelství dopravní policie.

Peníze z pokut mají jít na opravu silnic, které se nachází v katastrofálním stavu. Polské silnice totiž patří k nejnebezpečnějším a nejhorším v Evropské unii.