Manila přijde o tradiční zvuk tuk tuků

Manila - Motorová trojkolka nebo taky tuk tuk, rikša a baby taxi – všechno to znamená jedno. Nejpopulárnější dopravní prostředek v jižní Asii. Filipínská Manila teď zažívá dopravní revoluci. Věčně blafající a zapáchající motory trojkolek postupně zmizí a nahradí je elektrické baterie.

Obyvatelé filipínské metropole Manily se denně potýkají se smogem. Nekonečné proudy aut a jiných dopravních prostředků město zamořují jedy z výfukových plynů. A největšími hříšníky jsou motorové rikši, kterých je na filipínských silnicích zdaleka nejvíc.

Tuk tuky křižující městem jsou levné a praktické, ale hlučné, pomalé a zamořují vzduch. Vedení města s podporou Asijské rozvojové banky proto zahájilo zelenou revoluci. Do čtvrti Mandaluyong – finančního a obytného centra města – vyjelo prvních dvacet elektrických trojkolek. Jsou to první vlašťovky projektu změn v dopravě na Filipínách. „Mluvíme-li o znečištěném ovzduší na Filipínách, největším znečišťovatelem je rozhodně doprava. A chceme-li problém řešit rychle, musíme se zaměřit na motorové trojkolky. Je jich totiž nejvíc – tři a půl milionu. A vyprodukují asi milion tun oxidu uhličitého,“ upozorňuje energetický specialista Sohail Hasnie.

V pilotním projektu elektrifikace tuk tuků vznikly ve čtvrti čtyři nabíjecí stanice. Baterie z elektrických trojkolek se v nich nabijí za míň než půl hodiny. Jedna ze stanic využívá energii ze slunce. Projekt má ale i jiné výhody. „Když jsme si prohlíželi motorové trojkolky, řekli jsme si  - dobře když nahradíme motorový pohon elektrickým, co k tomu potřebujeme? Vlastně jen soustavu baterií a motor. A to se dá vyrobit na místě. Je to výhodné a kreativní řešení, které podpoří místní zaměstnanost, zaměstná místní průmysl a řemeslníky vyřeší několik závažných místních problémů,“ dodává Hasnie.

Elektrické rikši pohánějí lithiové baterie, běžně používané v laptopech a mobilních telefonech. Vydrží až dva tisíce nových nabití, což je výhoda proti olověným bateriím, používaným na starých modelech elektrických trojkolek. Ty se musely měnit každé dva roky. Podle asijské rozvojové banky projekt neprospěje jen životnímu prostředí na Filipínách, ale i ekonomice země. Banka počítá s tím, že dvacet tisíc elektrických vozítek v manilských ulicích denně ušetří sto tisíc litrů pohonných hmot dovážených ze zahraničí. Roční úspora by měla dosáhnout asi 35 milionů dolarů.

Jedním z prvních řidičů elektrických trojkolek je Renaldo Gama. Má za sebou patnáctiletou praxi na motorovém tuk tuku: „Dřív jsme si s našimi starými trojkolkami vydělávali jen čtyři sta pesos, minus dvě stovky za benzín. Zbyly nám tak jen dvě stě pesos, v přepočtu necelých pět dolarů. Za elektrickou rikšu ale platíme jen padesát pesos za licenci a můžeme si vydělat až sedm set pesos.“

Dvacet elektrických mezi třemi a půl miliony starých trojkolek je skromný začátek. Asijská rozvojová banka ve spolupráci s filipínskou vládou plánuje rychlý nárůst nových dopravních prostředků už v příštím roce.

Elektrický tuk tuk
Elektrický tuk tuk
Více fotek
  • Elektrický tuk tuk autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2673/267266.jpg
  • Tuk tuk autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2673/267264.jpg
  • Elektrický tuk tuk v Manile autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/27/2673/267267.jpg