Polské silnice a dálnice jsou jedna velká katastrofa

Varšava - Fotbaloví fanoušci už shánějí lístky na letošní mistrovství Evropy v Polsku a na Ukrajině. Začne za šest měsíců a český tým na něm bude v základní skupině hrát jen kousek za hranicemi, konkrétně v polské Vratislavi. Ti, kteří se na zápasy vydají autem, ale čeká nemilé překvapení. Polské silnice mají v Evropské unii pověst jedněch z nejnebezpečnějších a současně i nejméně kvalitních.  

Za necelé dva týdny už v tisícovce polských nehod přišlo o život 100 osob. „Řidiči se chovají jako na jaře. Jezdí rychle a bohužel zapomínají, že vozovka může být kluzká,“ varuje Marek Konkolewski z hlavního velitelství polské policie. 

Jednou z hlavních příčin nehod je nedodržování rychlosti – 50kilometrové rychlosti za hodinu v obci a stočtyřicítky na dálnici. Polští řidiči si s radary na silnicích hlavu moc nelámou, protože vědí, že z 800 jich funguje jen 70. Letos jich bude ale dalších 300 a novinkou budou v Česku už známé měřené úseky. 

  • Polská dopravní policistka
    Polská dopravní policistka zdroj: ČT24
  • Nehoda na polské dálnici
    Nehoda na polské dálnici zdroj: ČT24

Další příčinou nehod je také alkohol. Letos policie zadržela už tři a půl tisíce opilých řidičů. Polsko je dnes v EU v počtu usmrcených na silnicích na třetím místě za Rumunskem a Bulharskem. Ve stovce nehod umírá jedenáct osob, v unii pak pět. 

Polsko chce zavést vyšší pokuty

Jednou z cest, jak naučit řidiče dodržovat pravidla, budou přísnější testy v autoškolách. Kdo se jim chce vyhnout, spěchá do autoškoly už nyní. „Nové testy mají být těžší, více má být i otázek. Teď je to lepší,“ říká žák autoškoly. Řidiče navíc čekají vyšší pokuty a více trestných bodů, a rychleji tak mohou přijít o řidičák. V přepočtu tři tisíce korun zaplatí ten, kdo telefonuje v autě s mobilem v ruce. 

Polské silnice nejsou zejména s přihlédnutím na děsivé statistiky bezpečné. Bude je používat i značná část z milionu očekávaných fanoušků, kteří přijedou na fotbalové mistrovství Evropy v červnu. Přesuny mezi městy, kde se bude hrát, by nebyly problémem, kdyby však byly dálnice hotové. Ovšem 146 dnů před prvním zápasem EURO 2012 schází stovky kilometrů dálnic.