Kapitán Concordie zřejmě nehazardoval s životy cestujících poprvé

Řím - Záchranáři znovu přerušili pátrání po pohřešovaných z lodi Costa Concordia. Vrak se na útesu hýbe, a nemohou se k němu proto přiblížit. Úřady zveřejnily nový seznam 22 pohřešovaných. Potvrzeno je zatím 11 obětí a šest desítek zraněných. Na místě už je připravené specializované plavidlo nizozemské firmy na odčerpávání paliva a čeká na povolení. V případu se navíc objevily překvapivé skutečnosti. Společnost zabývající se námořní dopravou Lloyd's List Intelligence totiž zveřejnila data, z nichž vyplývá, že loď se už nejméně jednou v nebezpečné blízkosti útesů u ostrova Giglio plavila. Čtrnáctého srpna loňského roku se přiblížila ke skalnatému ostrůvku u břehů Toskánska na 230 metrů, což je ještě blíž, než tomu bylo v pátek večer.

Podle BBC se Costa Concordia před půl rokem přiblížila k ostrovu, aby si cestující užili La Notte di San Lorenzo, toskánskou slavnost během noci padajících hvězd Perseid. Odchylka od předem určeného kurzu byla navíc zjevně předem schválena vlastníkem lodi, společností Costa Cruises.

Richard Meade z firmy Lloyd´s List Intelligence pro BBC:

„Tvrzení společnosti o tom, co se stalo, a příběh o darebném kapitánovi není zdaleka tak černobílý, jak nám byl původně prezentován. Loď jela velmi podobnou trasou jako před několika měsíci a kapitán o tom musel vědět.“

Lže společnost Costa Cruises o své nevědomosti?

Společnost přitom v pondělí prohlásila, že plavidlo se během srpnové cesty nikdy nepřiblížilo k pobřeží blíž než na 500 metrů. Firma obvinila kapitána Francesca Schettina, že manévr, při kterém se minulý týden s lodí přiblížil ke břehu ostrova, nikdy neschválila a ani o něm nevěděla.

Záchranáři hledají další pohřešované ve vraku lodi Costa Concordia. Naděje, že najdou někoho živého, slábne. Nebezpečnou práci jim navíc komplikují občasné pohyby plavidla. „Když se připravujete na ponor, cítíte napětí. Ve chvíli, kdy se ocitnete ve vodě, se ale koncentrujete jen na váš úkol. Všechny vaše pocity zmizí a soustředíte se jen na bezpečí vás a všech vašich kolegů,“ řekl jeden ze záchranářů.

Firma Costa Crociere, která plavidlo provozovala, v pondělí připsala ztroskotání chybě kapitána. Uvedla, že Francesco Schettino provedl manévr, aby pozdravil lidi na ostrově včetně jistého italského admirála ve výslužbě. Soudce nevyhověl žádosti prokurátora, aby prodloužil jeho vazbu, protože by hrozil kapitánův útěk do zahraničí. Kapitán tvrdí, že po nárazu loď záměrně otočil a posadil na skalisko blíž ke břehu, aby usnadnil evakuaci. Tento manévr ale ostře kontrastuje s jeho následným chováním. Evakuaci nařídil pozdě a palubu opustil dlouho před jejím ukončením.

Francesco Schettino
Zdroj: ČTK/AP/Alessandro La Rocca

Kapitánův výslech trval zhruba tři hodiny a Schettino přiznal svůj podíl viny. Přesto zůstává přesvědčen o tom, že udělal vše, co bylo v jeho silách, a že se na loď vrátit zpět nemohl. Soudu podle italských médií sdělil, že po havárii pomáhal s evakuací a že z lodi nechtěl utéci. Když se zařízení spouštějící záchranné čluny zaseklo a pak zase začalo fungovat, „klopýtl jsem a ocitl se náhle v člunu s pasažéry,“ řekl Schettino. Na havarovanou loď pak už prý nemohl zpět, protože již byla moc nakloněná. Podle italských deníků je ale toto
vysvětlení sporné, protože v Schettinově člunu se nacházeli i dva další palubní důstojníci.

Kapitán se na lodi choval jako při řízení Ferrari

Schettino prý řídil téměř 300 metrů dlouhé plavidlo jako Ferrari. Italskému listu La Repubblica to řekl jeden z důstojníků na palubě. „Kdybych to měl k něčemu přirovnat, měli jsme dojem, že s lodí manévruje, jako kdyby na silnici řídil autobus jako Ferrari,“ konstatoval podle webu
Telegraph.co.uk důstojník Martino Pellegrino.

Dnes kapitána čeká toxikologické vyšetření. Zůstává totiž možností, že bral drogy – v momentě nehody, když se již vědělo, že je vše ztraceno, čekal dál v klidu na svůj drink a k tragédii byl lhostejný. Tvrdí to svědkové i členové jeho posádky. Kapitán Schettino byl obviněn z několikanásobného zabití a předčasného opuštění plavidla, za což mu hrozí až 15 let vězení.  

Italské úřady teď řeší, co s lodí dál. V úvahu připadají celkem tři varianty. První z nich je, že se vrak zvedne na jakýchsi vzdušných balónech, které se nafouknou pod vodou, čímž by se vrak podařilo dostat na hladinu. V momentě, kdy by plaval, by ho do přístavu mohly převézt remorkéry. Druhou variantou je rozřezání lodi na kusy a následně postupné vyzvednutí kusů. Pokud ale vrak klesne až na dno, bude možná na místě ponechán a zakonzervován.

Na rozhodnutí budou mít vliv i pojišťovací společnosti. Ty totiž musejí zvážit, zda by náklady na záchranu vraku a jeho následnou opravu nebyly vyšší než 405 milionů dolarů, na kolik byla Costa Concordia pojištěna.

Záchranné práce se dnes zastavily poté, co se loď o několik centimetrů posunula. Pohyb lodi ohrožuje potápěče, kteří v útrobách hledají pohřešované. Navíc byla i špatná viditelnost. Na stabilizaci vraku čeká také nizozemská firma Smit Salvage, která se chystá vypumpovat ze 17 nádrží plavidla 2 400 tun paliva, aby tak zamezila ekologické havárii. Společnost je připravena začít s pumpováním nafty ve čtvrtek, práce by podle jejích odhadů měla trvat dva týdny. Už ve čtvrtek ale mají přijít velké vlny, které znemožní jakékoli operace v okolí plavidla.

Plavidlo se 4 234 lidmi na palubě bylo na cestě po Středomoří, když narazilo na útes u ostrova Giglio nedaleko pobřeží jižního Toskánska. V boku lodi se při nárazu vytvořila sedmdesátimetrová trhlina.