Městečko si nastřádalo na největší dluh ve Španělsku

Madrid - Jméno malého městečka Peleas de Abajo zná teď ve Španělsku každý. K nelibosti místních. Nastřádalo si totiž největší dluh ve Španělsku. V přepočtu dluží skoro 120 milionů korun. Na každého z 240 obyvatel tak připadá půl milionu, desetkrát víc než na obyvatele Madridu.

Bankám už propadla většina městského majetku a půdy. Jediné, od čeho má nový starosta Felix Roncero klíče, je radnice, městská hospoda a domov důchodců. Kasu podle něj zplundrovali předchozí dva starostové – Josefa Rodriguezová a její syn. „Převzal vedení starobince, který dostával přes milion eur ročně. Tyhle peníze utrácel za různé párty a oslavy a nic nedělal. Když bylo na čase zaplatit za dodávané služby pro starobinec, naskákaly další položky. Platil pracovníkům, ale už ne jejich sociální dávky, takže dluh se během pěti let vyšplhal na 600 tisíc eur,“ tvrdí nynější starosta. 

Obyvatele starobince i zaměstnance jde pomalu spočítat na prstech. Klientů je 21 a zaměstnanců 20. Ti dostávají jen polovinu platu, přesto zařízení udržují v chodu. „Vydržím, protože ráda pracuji se starými lidmi, ta práce mě naplňuje, můžu zapomenout na problémy, které mám. Jsou důležitější věci než peníze. Pravda ale je, že musíme šetřit,“ říká ředitelka starobince Virgen del Carmen Adoracion Romanová. 

/*json*/{"map":{"lat":41.393068926222,"lng":-5.689845085144,"zoom":15,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":[],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Lidé doufají, že se nový starosta dokáže s dluhem poprat a že jejich město má do budoucna rozdané příznivé karty. Inspirovat by se mohli u malé vesničky Miravete dela Sierra. Peníze do kasy jí nalil nevídaný experiment. Zapadákov s 12 stálými obyvateli si vybrala agentura, která chtěla prokázat vliv reklamy na televizním kanále Pay TV. 

Ve 4 spotech vystupují místní obyvatelé, jejich figurky je možné si koupit na webových stránkách. Na nich je i 3D virtuální prohlídka vesničky, online rezervace ubytování nebo netradiční hra – dojení koz. 

Po pár týdnech se stal z vesničky fenomén, návštěvnost webu předčila jiné španělské turistické stránky a ubytování bylo zamluvené na měsíce dopředu. Netradiční kampaň dokonce získala v roce 2009 sedm ocenění na Mezinárodním festivalu kreativity v Cannes.