Ze Southamptonu vyplula loď kopírující trasu Titaniku

Southampton - Z britského Southamptonu vyplula loď Balmoral připomínající sté výročí zkázy Titaniku. Popluje po stejné trase, jakou měl parník absolvovat, až do New Yorku. Na palubě je 1309 pasažérů, mezi nimi i příbuzní obětí, historici a nadšenci. Čtrnáctého dubna roku 1912 se tehdy největší osobní parník světa patřící společnosti White Star Line srazil s ledovcem. Zpráva o zkáze Titaniku šokovala celý svět. Severoirský Belfast ale spíš vzpomíná na stavbu nejslavnější lodi všech dob. Právě zdejší loděnice Harland and Wolff Titanic postavily a 31. května 1911 spustily na vodu. Nikoho v té době nenapadlo, jaký osud velkolepé plavidlo potká.

Jak Titanic poprvé čeří vodní hladinu, je zaznamenáno jen na fotografiích. Filmové záběry existují pouze ze spuštění jeho o něco starší a menší sestry - Olympiku. Obě lodě vyrůstaly téměř souběžně.

Společnost Harland and Wolff ze severoirského Belfastu dnes vyrábí kromě lodí i ropné plošiny a větrné parky. V roce 1908 ale dostala zakázku na tři zaoceánské lodě, ve své době největší a nejluxusnější na světě. Druhá v pořadí vstoupila navždy do historie.

Video Ze Southamptonu vyplul novodobý Titanic
video

Ze Southamptonu vyplul novodobý Titanic

Paradoxně je areál jejího výrobce v Belfastu jedno z mála míst, kde se na Titanic příliš neupozorňuje. „Nemůžeme používat Titanic pro reklamní účely. Máme s tím morální problém,“ prohlásil člen managementu David McVeigh.

Město na příběh Titaniku sází

Samo město ale na Titanic vsadilo. Prostranství, na kterém lodě vyrůstaly - pár set metrů od dnešních doků společnosti Harland and Wolff - se rychle mění v centrum úplně nové čtvrti. „Vyprávíme příběh a věříme, že svět zajímá,“ konstatoval starosta Belfastu Niall O'Donnghaile.

Budovu s multimediálními expozicemi o osudu Titaniku navštívily hned první týden tisíce lidí, stejně jako jediné stále nedotčené místo spojené s jeho stavbou: suchý dok, kam výrobci ocelovou skořepinu po prvním spuštění na vodu odtáhli k dokončení.
 
Severoirské metropoli ale osud přisoudil tu příjemnější část vzpomínek, a to hrdost na zázrak tehdejšího průmyslu a odlesk chvil, jejichž euforii ještě nekalily přízraky 1 500 mrtvých.

Cestujících, kteří podnikají cestu, kteří pocházejí z více než 20 zemích a také příbuzné, kteří katastrofu přežili, autorů, historiků a lidí, kteří jsou fascinováni Titanic příběhu.

Ze Southamptonu vyplula vzpomínková loď Balmoral

Loď nyní zamíří do irského města Cobh a poté do severního Atlantiku, kde 14. dubna zakotví v místě, kde na dně dodnes leží vrak obřího zaoceánského parníku. Pasažéři Balmoralu pocházejí z celkem dvaceti zemí. Jedná se o příbuzné přeživších, obětí, ale i o historiky a nadšence, které katastrofa fascinuje. Všichni budou jíst jídlo z původní nabídky Titaniku a účastnit se přednášek historiků a odborníků.

Philip Littlejohn, vnuk Alexandera Jamese Littlejohna, řekl: „Jsem si jistý, že můj dědeček, stevard první třídy na Titaniku, by byl hrdý na to, že jeho příběh budou sdílet cestující této historické plavby,“ konstatoval.

Loď kopírující trasu Titaniku
Zdroj: ČTK/AP
Autor: Alastair Grant

Z místa, kde se Titanic potopil, loď zamíří do Nového Skotska, kde jsou pohřbeny oběti, a posléze do New Yorku - cíle, kterého parník nikdy nedosáhl.

Lístky na vzpomínkovou plavbu, kterou organizuje společnost Fred Olsen Cruise Lines, byly velice rychle rozebrané, i když stály od 2799 do 5995 liber (asi 83 tisíc až 180 tisíc korun).

/*json*/{"map":{"lat":54.6032953256,"lng":-5.92437744141,"zoom":12,"mapTypeId":"hybrid"},"markers":[],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

Výběr největších lodních katastrof od počátku 20. století s více než tisícovkou obětí: 
     
15. června 1904 - Americká loď General Slocum se potopila při exkurzní plavbě po řece v New York City; 1030 mrtvých. 
   
14. - 15. dubna 1912 - Ztroskotání britské lodi Titanic, která se srazila s ledovcem a posléze potopila, si vyžádalo přes 1500 lidských životů. 
   
28. září 1912 - Japonská loď Kiče maru se potopila u břehů Japonska; přes 1000 mrtvých. 
   
29. května 1914 - Při kolizi na řece sv. Vavřince se potopila britská loď Empress of Ireland a ve vlnách zahynulo 1370 lidí. 
   
6. února 1916 - Při havárii francouzské lodi Provence ve Středozemním moři zahynulo 3100 lidí. 
   
29. srpna 1916 - V Čínském moři se potopila loď Sin Jou. Ve vodě nalezlo smrt 1000 osob. 
   
6. prosince 1917 - Katastrofa francouzské lodi Mont Blanc, která se v kanadském Halifaxu srazila s belgickou lodí Imo, si vyžádala více než 1600 mrtvých. 
   
18. března 1921 - Čínská loď Hongkong se potopila v Čínském moři. Při neštěstí zahynulo 1000 lidí. 
   
26. září 1954 - Katastrofu japonské lodi Toja maru v moři u japonských břehů nepřežilo 1172 osob. 
   
20. prosince 1987 - Filipínský trajekt Dona Paz se srazil jižně od Manily s tankerem Victor. Při následném požáru zahynulo při zatím největší lodní katastrofě v dějinách kromě válek dohromady 4386 lidí - 4375 pasažérů trajektu postaveného pro 1500 osob a 11 členů posádky tankeru. 
   
17. února 1993 - Haitský trajekt Neptun se potopil v bouři při plavbě z města Jeremie do Port-au-Prince. Na palubě přetíženého plavidla bylo podle odhadů až 2000 pasažérů, z nichž havárii nepřežilo 1743. 
   
26. září 2002 - Při prudké bouři se potopil u pobřeží Gambie senegalský trajekt Joola s dvěma tisíci cestujících a členů posádky na palubě. Tragédii skoro čtyřnásobně přetížené Jooly přežilo pouze 64 osob. 
   
3. února 2006 - Loď Al-Salam Boccaccio 98 plující ze Saúdské Arábie do Egypta se potopila poté, co na palubě s auty vypukl požár. Ze 1414 lidí na palubě jich nehodu přežilo jen 388.