Kapitán tankeru Prestige přistál u španělského soudu

Madrid - Deset let po havárii ropného tankeru Prestige předstoupili tři obvinění ve Španělsku před soud. Proces se členy tehdejší posádky by měl odpovědět na otázku, kdo stojí za největší ekologickou katastrofou v dějinách země. Pro kapitána lodi Apostola Mangourase prokurátor žádá dvanáct let odnětí svobody.

Před soud přišli v den předběžného stání demonstrovat ekologové z hnutí Nunca Mais. Pomáhali v listopadu 2002 s odklízením následků katastrofy, teď chtějí vědět, kdo je za ni zodpovědný. Kromě kapitána se přelíčení zúčastnil i lodní strojník Argyropoulos Nikolaos a tehdejší zástupce Španělské námořní plavby Jose Lopez-Sors. Důstojník tankeru, který také čelí žalobě, se nedostavil.

„Vidíme, že celý tenhle proces je ostuda, protože k soudu přišli tři ze čtyř lidí. Myslím, že jeden z nich je navíc na útěku. Ti, co skutečně nesou za katastrofu odpovědnost, souzeni nebudou,“ řekla jedna z prostestujících.

Demonstrace ekologů z hnutí Nunca Mais v den stání
Demonstrace ekologů z hnutí Nunca Mais v den stání
Více fotek
  • Demonstrace ekologů z hnutí Nunca Mais v den stání autor: EPA/LAVANDEIRA JR., zdroj: ISIFA http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/41/4050/404912.jpg
  • Likvidace ropné katastrofy na pobřeží Španělska autor: Rex Features, zdroj: ISIFA http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/41/4050/404911.jpg
  • Kapitán Apostolos Mangouras, lodní strojník Argyropoulos Nikolaos a zástupce Španělské námořní plavby Jose Lopez-Sors autor: EPA/CABALAR , zdroj: ISIFA http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/41/4050/404910.jpg
  • Předběžné přelíčení autor: EPA/CABALAR , zdroj: ISIFA http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/41/4050/404909.jpg

Kapitán vinu necítí

Tanker Prestige převážel z Lotyšska do Singapuru 77 000 tun ropy. Když z něj začala vytékat a způsobila na hladině olejovou skvrnu, Španělé ho nechali odtáhnout na volné moře. Tady se loď o pár dní později rozlomila a potopila. Škoda dosáhla téměř čtyř a půl miliardy eur. „Ochránci životního prostředí říkají, že přímořská zóna se z katastrofy tankeru nevzpamatuje po několik generací. Ale rybaření jsme umožnili už osm měsíců po nehodě,“ řekl španělský ministr životního prostředí a zemědělství Miguel Angel Arias Cañete.

Samotnému procesu věnují Španělé mimořádnou pozornost. Začne 13. listopadu, kdy uplyne přesně deset let od katastrofy, rozsudek bude znám pravděpodobně v září příštího roku. Kapitán lodi už nicméně oznámil, že žádnou vinu necítí.