Mayská apokalypsa je požehnáním pro byznys

New York - Dnešní údajný konec světa dopomáhá řadě obchodů s potřebami na přežití, restauracím, hotelům a dalším podnikům k tučným ziskům. A i když 21. prosinec není ničím víc než koncem jednoho cyklu mayského kalendáře a začátkem dalšího, společnosti a firmy vydělávají na šílenství, jež vyvolal strach z katastrofy, píše zpravodajský server FoxNews.com.

Očekávání i strach mnoha lidí se dnes nenaplnily. Dlouhou dobu avizovaná apokalypsa, spojovaná s koncem 13. cyklu mayského kalendáře, nejprve zaplavila internet a posléze řadu lidí v různých částech světa přiměla k pozoruhodným přípravám. Další velký mýtus je po dnešku definitivně zbořen, svůj účel ale splnil minimálně obchodníkům, kteří na domnělém armagedonu a obavách lidí dobře vydělali. Mohou na dálku děkovat starým Mayům, resp. pozdějším vykladačům, prorokům i badatelům, kteří konec 144 tisíc dní trvajíccího cyklu označovaly jako osudový pro lidstvo.

Například společnost Ready To Go Survival prodává mnohem více balíčků na přežití, které obsahují plynovou masku, lepící pásku, zápalky, čichací soli, tablety na čištění vody a předpřipravená jídla, a to za ceny od 210 do 700 dolarů (zhruba 4 000 až 13 400 korun).

Hitem jsou generátory nebo baterky

Také on-line obchod Wayfair.com zaznamenal nárůst prodeje veškerého vybavení na přežití, za poslední rok o 7,8 procenta. Nejžádanější podle něj jsou generátory, balíčky první pomoci, baterky a tábornické pokrývky.

Americký policista
Zdroj: Isifa/Rex Features/Mood Board

Ještě váce se daří serveru specializujícímu se na přežití FirstAidGlobal.com, který ohlásil dokonce čtyřistaprocentní zvýšení prodeje výbavy na přežití v případě pandemie. Společnost prodala stovky kukel pro únik z kouře a zhruba 140 batohů pro nouzové situace jen za poslední týden.

Radují se ale také hotely. Waverton nedaleko Chicaga vyzval hosty, „aby slavili, jako by nebyl žádný zítřek“, a nabídl jim padesátiprocentní slevu na další noc (tedy den po konci světa) z běžné taxy. Hotel Curtis v Denveru nabízí párty, na niž si kdokoli může pronajmout celé podlaží hotelu za 12 021 dolarů (asi 230 000 korun) a naznačuje tak, že na penězích už vlastně nesejde.

Radost turismu a přidruženému podnikání udělaly také davy návštěvníků starobylých mayských památek v Mexiku nebo Guatemale. Zvýšenému zájmu se těšily také místa, které zaručeně měly dnešní katastrofu přežít - ať už šlo o francouzskou vesnici Bugarach nebo západotureckou Şirincu. I tady spousta podnikavců využila příležitost a turisté si mohli odvézt například památeční víno.

Mayové, pánové času

A spekulacím o konci světa se věnují i muzea. Výstava The Maya 2012: Lord of Time (Maya 2012: Pán času) v Penn Museum Pensylvánské univerzity poběží do 13. ledna, anebo dokud svět neskončí, prohlásil mluvčí expozice. Výstava je věnována předpovědím apokalypsy a jejich předpokládaným zvěstovatelům v dávné mayské civilizaci.

Ovšem ne všichni odborníci na přežití se dovolávají mayské legendy. Podle Joela Forgeho z obchodu s potřebami na přežití Forge Solutions jeho zákazníci o nějaké mayské apokalypse nikdy neslyšeli. Nedávný nárůst prodeje podle něj souvisí se zájmem lidí o podobné vybavení.

Také Lisa Bedfordová, autorka knihy Survival Mom a stejnojmenného serveru, uvedla, že předpovědi konce světa jsou převážně humbuk. Není prý důvod, aby podnikatelé nezkoušeli nějakým způsobem propagovat své zboží, ale mnozí v tom zacházejí příliš daleko. „Mám problém s lidmi, kteří kořistí ze strachu jiných, aby na tom vydělali. Tohle je často vidět zvlášť v tlaku na prodej takzvaného jídla na přežití,“ doplnila.

„Lidé, kteří se na tohle vážně připravili, si pak budou připadat bláhoví a napálení, jako si připadali mnozí z těch, kdo propadli strachu z Y2K,“ uvedla s odvoláním na strach, který vyvolal přelom letopočtu. Tehdy mnozí varovali, že počítače začnou kolabovat, protože nemají naprogramované dvojčíslí 00 pro rok 2000.