Hlavní problém dreamlinerů? Podle všeho baterie…

Washington - Hlavním problémem letadel Boeing 787 Dreamliner je zřejmě baterie. Uvedl to ministr dopravy USA Ray LaHood s tím, že zatím nelze říct, kdy budou moci letadla opět do vzduchu. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) ve středu nařídil, aby všechna letadla Dreamliner zůstala na zemi, dokud se nezjistí, co stojí za jejich častou poruchovostí. Zákaz provozu letadel Dreamliner nařídily i některé další země, včetně Evropské unie, Japonska, Indie, Kataru a Etiopie.

Podle ministra nebudou letadla znovu létat, dokud si úřady nebudou na 1 000 procent jisty, že jsou bezpečná. Američané se rozhodli provoz dreamlinerů zastavit v reakci na druhý incident s baterií, který přinutil posádku japonské letecké společnosti All Nippon Airways nouzově přistát.

Dreamliner je prvním letadlem Boeing, které používá moderní lithium-iontové baterie. Ty jsou schopny uchovat větší objem energie a rychleji se nabíjejí. Hrozí ale i příliš rychlé vybití, i když Boeing tvrdí, že má baterie proti takovým výkyvům zabezpečeny. Pro letadlo jsou nebezpečné obě situace, tedy když se baterie příliš rychle nabije i vybije.

Dreamliner je považován za nejmodernější dopravní letadlo na světě. V jeho konstrukci jsou poprvé ve velké míře použity místo kovů kompozitní materiály, a to i na křídla a trup. Použití polymerů vyztužených uhlíkovými vlákny výrazně snížilo hmotnost stroje a v kombinaci s moderními motory je Boeing 787 zhruba o pětinu úspornější než jiná podobně velká letadla. Dreamliner spoléhá víc než jakékoliv jiné moderní dopravní letadlo na elektrické signály, které pohánějí prakticky veškeré jeho činnosti. Kvůli novému systému pohonu tak Dreamliner potřebuje asi pětkrát více elektřiny než jiná dopravní letadla.