Televizní krize v Řecku: Mohutné protesty a lidé odstřižení od informací

Atény - Veřejnoprávní rozhlas a televize jsou v Řecku v rámci úsporných opatření od noci mimo provoz. Lídři řeckých politických stran ale začínají volat po novém projednání rozhodnutí. Bylo totiž zřízeno ministerským dekretem a parlament ho nemohl zastavit. Vláda tvrdí, že v organizaci bujela korupce. Vysílání chce časem obnovit, ovšem s menším počtem zaměstnanců. Podle listu To Vima ale vláda tímto krokem reagovala na neúspěch privatizace plynárenského podniku DEPA. Někteří zaměstnanci televize odmítli budovu i po skončení vysílání opustit a pokračují v něm přes internet. Při demonstracích podpořily novináře tisíce lidí. Zítra čeká zemi celostátní stávka.

Lidé čekali „jen“ propouštění. Čekal je šok

Rozhodnutí pozastavit vysílání šokovalo veřejnost, opozici, ale i některé strany vládní koalice pod vedením konzervativního premiéra Antonise Samarase. Konec vysílání veřejnoprávních médií je teď v Řecku téma číslo jedna. Noviny nešetří kritikou - v titulcích píší o náhlé smrti, výbuchu v ERT a o 2 650 lidech, kteří přijdou o práci. „Věděli jsme, že se mluví o zavírání některých stanic a možném propouštění. Ale že to kompletně odpojí, jsme nečekali. To se nestalo ani za diktatury, když jsem byla mladá,“ prohlásila moderátorka stanice ERT Stavroula Christofiliová.

Za celou dobu existence se vysílání ERT odmlčelo jen jednou - za pohnutých okolností. „Udělali to jen nacisté v roce 1941, aby mohli šířit své nacistické zprávy!,“ řekl prezident novinářských odborů Jorgos Savides.

„Je to promyšlený plán, jak tam (do televize) nasadit novináře loajální k politikům,“ myslí si student Constantinos Koligiorgis.


Protesty před řeckou televizí
Zdroj: ČTK/ZUMA
Autor: Aristidis Vafeiadakis

Lídr levicové strany SYRIZA Alexis Tsipras považuje tento krok za „nelegální“. „V mnoha případech je pojem 'puč' používán v přehnaném významu. V tomto případě ale o žádné přehánění nejde,“ konstatoval Tsipras. Také socialisty ze strany PASOK ukončení vysílání šokovalo. „Nebudeme hlasovat ve prospěch zákona, který by potvrdil tento legislativní akt,“ napsala strana v prohlášení.

Evropská komise se od rozhodnutí řecké vlády distancovala

Evropský komisař pro hospodářské a měnové záležitosti Olli Rehn dnes uvedl, že Evropská komise zastavení činnosti ERT v rámci podmínek úvěrové pomoci nepožadovala. „Komise nežádala uzavřít ERT, nezpochybňuje však pravomoc řecké vlády řídit veřejný sektor,“ řekl.

Video Řeky šokovalo ukončení vysílání veřejnoprávní televize
video

Řeky šokovalo ukončení vysílání veřejnoprávní televize

Evropská vysílací unie se sídlem v Ženevě už podle serveru BBC News vyjádřila „hluboké zděšení“ nad krokem řeckého premiéra Samarase a vyzvala jej, aby rozhodnutí ještě změnil.


Tisíce lidí už od večera kempují před sídlem stanice a v protestech chtějí pokračovat. Stejně jako zaměstnanci stanice totiž doufají, že jejich vytrvalost vládu zlomí a signál na vlnách ERT znovu naskočí. „Jsem z toho rozčilená. Je mi líto té stanice. Byla jedna z nejlepších v Řecku už od okamžiku, kdy začala vysílat. Žádám vládu, aby vysílání obnovila a zaměstnance znovu přijala. Je to obrovská ztráta pro televizi,“ konstatovala jedna z obyvatelek Atén Eytixia Kazianiová.

Protest proti ukončení veřejnoprávního vysílání v Řecku
Zdroj: ČTK/ZUMA
Autor: Marios Lolos
  • Ukončení činnosti ERT znamená vypnutí tří celostátních a jednoho satelitního televizního kanálu a sedmi celostátních a 19 regionálních rozhlasových stanic.
  • V budoucnosti by měla být vytvořena menší státní rozhlasová a televizní společnost se zhruba tisícovkou zaměstnanců.

Giorgos Vasilopoulos, obyvatel Atén:

„Co budou dělat lidé na vzdálenějších řeckých ostrovech? Budou teď poslouchat jen turecké zprávy?“


Vláda trvá na tom, že se v organizaci mrhalo penězi i silami

Podle propočtů řeckého vládního kabinetu se na vysílání podílelo sedmkrát více zaměstnanců než v obdobných institucích. „Vysílání se stalo skandální, každý to viděl, jen se nikdo ERT neodvažoval dotknout. S tím je ale teď konec,“ prohlásil mluvčí vlády Simos Kedikoglou. „Je jasné, že televize fungovala jako klasický státní řecký podnik, kde mizely opravdu veliké částky peněz v nějaké černé díře,“ konstatovala spolupracovnice ČRo Řecku Pavla Smetanová. Lidé se podle ní ale obávají, že jde o velký zásah do demokracie.

Mluvčí vlády uvedl, že okleštěná verze společnosti ERT by měla zahájit provoz během několika týdnů, nejpozději do začátku podzimu. „Nezavřeli jsme ERT. Dočasně jsme přerušili její aktivity, abychom ji dali do pořádku a zajistili její fungování na zdravých základech,“ uvedl.

Ilustrační foto
Zdroj: Getty Images
Autor: Sean Gallup

Podle médií jde ale o něco úplně jiného. Řecko se totiž výměnou za záchranný úvěr zavázalo propustit do příštího roku 15 tisíc státních zaměstnanců - z toho 4 tisíce letos. A s koncem ERT by byl úkol téměř ze tří čtvrtin splněný.

Samaras podle listu To Vima reagoval zejména na ránu, kterou mu v minulých dnech uštědřil ruský energetický gigant Gazprom. Ten se v podstatě jako jediný uchazeč rozhodl stáhnout z tendru na prodej státního podílu v DEPA. Pro premiéra jde fakticky o velkou osobní prohru, protože se ve vyjednávání hodně angažoval a se šéfem Gazpromu se také několikrát osobně setkal. 
 
Lidé ve vzdálenějších koutech Řecka – třeba na ostrovech v Egejském moři, kde není dostatečně silný signál soukromých televizí – jsou nyní zcela odříznuti od informací. V současné době mohou naladit jen tureckou televizi.

  • Řekové platí veřejnoprávní rozhlas a televizi v rámci účtu za elektřinu. Televizní poplatky činí zhruba 88 procent příjmů ERT. „Vláda říká, že chce vybudovat novou moderní televizi s až třikrát menším rozpočtem, ovšem zároveň přislíbila lidem, že v době, kdy je činnost televize pozastavena, nemusí platit poplatky. Až bude nová televize, mají se navíc poplatky snížit,“ prohlásila Smetanová.
  • První vysílání řeckého veřejnoprávního rozhlasu se uskutečnilo v roce 1938, televize začala vysílat v roce 1966.