Co se to děje v Česku? Zahraniční média si všímají zátahu proti politikům

Praha – Zásahu jednotky Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ) na úřadu české vlády už si všimly i světové tiskové agentury a některá zahraniční média, včetně Wall Street Journal. Na Slovensku se události podrobněji věnují zpravodajské servery, které píší o zatýkání „špičky státní správy“.

O dnešním zásahu informují podrobně Sme.sk nebo Pravda.sk, které v titulcích shodně zdůrazňují, že v Česku „zatýkali politiky a špičku státní správy“. Události však na čelném místě zaznamenal i bulvární Čas.sk. „Co se to děje v Česku? Komando vtrhlo na Úřad vlády a zatýkalo lidi! Nečas se zhroutil!“ oznamuje server palcovým titulkem. O situaci informuje i televize TA3.

Agentura AFP v úvodu své zprávy píše, že zatčeno bylo „několik českých politických funkcionářů blízkých pravicové straně ODS premiéra Petra Nečase“.   

Agentura DPA připomíná i to, že mezi zatčenými údajně jsou Ivan Fuksa a Petr Tluchoř, kteří loni v listopadu složili poslanecký mandát a poté získali lukrativní místa v dozorčích radách státních podniků. Zprávu této agentury přebral i švýcarský list Neue Zürcher Zeitung.

Rakouská televize ORF informuje o „nájezdu stovky protikorupčních policistů“ proti vysoce postaveným politikům, z nichž někteří už skončili ve vězení.

O protikorupčním zásahu proti politikům v Česku informuje i The New York Times. List píše o ČR jako o zemi, kde se velmi daří korupci. Svědčí o tom prý i to, že jistý podnikatel v Česku pořádá zájezdy po stopách korupce. BBC pak kromě aktuálního vývoje připomíná i kauzu nehody lobbisty Janouška.

Nečase postihl záchvat slabosti

Zahraniční média si rovněž všímají toho, že premiér Nečas se dlouho ke kauze nevyjadřoval a ukrýval se před novináři.  Rakouský list Die Presse s odkazem na spekulace z Česka napsal, že Nečase postihl záchvat slabosti.

Agentura Reuters v souvislosti se zatýkáním píše, že vláda premiéra Petra Nečase si získala uznání za to, že „uvolnila ruce státním zástupcům při vyšetřování korupce, ale také sama po převzetí moci v roce 2010 měla řadu skandálů“. 

Rakouská APA cituje česká média, podle nichž by razie mohla souviset mimo jiné s děním v Českých drahách, Lesech České republiky či s „finančními transakcemi kolem kontroverzního lobbisty Romana Janouška“.

Ve formě stručných nekomentovaných zpráv už informace z Česka pronikly i na některé evropské servery včetně francouzského L'Express či polské Gazety. Na svých internetových stránkách zatčení „spolupracovníků premiéra“ zaznamenala například i srbská rozhlasová stanice B92. Bloomberg si pak všímá toho, že dnes po událostech v Praze oslabila koruna vůči euru.