Při havárii letadla už nejsou cestující bez šance na přežití

San Francisco – Po sobotní havárii letadla společnosti Asiana v San Franciscu se rozhořely diskuse o bezpečnosti cestujících v letecké dopravě. Hrozivě vyhlížející nehoda měla nakonec jen dvě oběti – díky urychlené evakuaci cestujících i zlepšeným bezpečnostním parametrům letadel.

Zdroj: ČTK/AP Autor: National Transportation Safety Board

Pohled do kabiny Boeingu, který havaroval v San Franciscu, mnohé překvapil. Většina sedadel je v pořádku a nesežehl je ani oheň. Letecký průmysl má za sebou desetiletí vývoje. Mimo jiné s cílem ochránit cestující. „Zlepšili jsme šanci na přežití díky zesílení sedadel a designu letadel, která lépe odolávají nárazu,“ říká expertka na leteckou bezpečnost Nora Marshallová.

Havarovaný Boeing neutrpěl větší škody
Havarovaný Boeing neutrpěl větší škody

Ještě závažnější než havárie v San Franciscu byla nehoda v Little Rocku před 14 lety. Letoun sklouzl z runwaye, narazil do osvětlení, rozlomil se a vzplál. Devět lidí zahynulo, 134 přežilo. „V trupu letadla byla veliká díra. Venku jsem uviděl dva lidi, stále v sedačkách. Říkali, že vypadli tou dírou. Oba byli živí a v dobrém stavu,“ vzpomíná přeživší Jeff Arnold.

Přežít lze i pád z velké výšky - tak jako jugoslávská letuška Vesna Vulovičová, jejíž letadlo se před 40 lety zřítilo na Děčínsku. Jako jediný přežil i slovenský voják, jehož speciál v roce 2006 havaroval při návratu z kosovské mise v Maďarsku. Seděl v letadle vepředu, studie a crashtesty přitom ukazují, že bezpečněji je spíš vzadu. Jenže ne vždycky. Dvě čínské studentky při sobotní havárii měly sedadla v poslední řadě.

Pro svou bezpečnost může cestující udělat dost sám - zjistit, kde je nejbližší nouzový východ, pečlivě nastudovat bezpečnostní instrukce a při evakuaci neváhat, nesbírat své věci a rychle si odepnout bezpečnostní pás. Na to jeden z cestujících v Little Rocku zapomněl a z letadla vyběhl i se sedačkou na zádech - ale přežil.