Čína proti Japonsku? Počítačové hry prý posilují vlastenectví

Šanghaj – Čína chce posílit vlastenecké cítění mládeže počítačovými hrami. Pomocí útoku na sporné ostrovy posilují nenávist k nepříteli, v tomto případě k Japonsku. Hru Glorious Misson původně vývojáři vytvořili k verbovacím a tréninkovým účelům, nyní je dostupná za poplatek na internetu každému. A zájem o ni je skutečně obrovský.

„Hrou pobízíme lidi, aby milovali svou zemi. Každý národ má svého nepřítele, každý národ má svého hrdinu,“ domnívá se majitel Giant Interactive Group, firmy, která kontroverzní hru vyvinula.  Nepřítelem byli původně Američané. Jedna z nových verzí hry se ale jmenuje Obrana ostrovů Tiao-jü a nepřítelem jsou japonští vojáci. Ostrovy ve východočínském moři, kterým Japonci říkají Senkaku, jsou pod Japonskou samosprávou, ale stále důrazněji si je nárokuje i Čína.  

Za půl roku dva miliony hráčů

Původní hra se prodávala pouze v obchodech. Od počátku letošního roku je ale za poplatek přístupná také na internetu. Za necelých sedm měsíců si ji tam předplatily přes dva milióny lidí. Hry testují pro firmu profesionální hráči. Výrobek si pochvalují a tvrdí, že v nich i jejich známých vyvolává vlastenecké cítění. „Když hraju, cítím se jako patriot. Každý Číňan chce bránit své území,“ uvedl profesionální hráč Li Tung-žung. 

Většina hráčů je mladší dvaceti let a podle některých odborníků může hra svádět k extrémnímu nacionalismu nebo nenávisti. „Mladí lidé se vybíjejí své emoce na nepříteli. Když dospějí, tyto emoce v nich zůstávají a vyvolávají nenávist,“ dodala psycholožka Lin Ťün. Výrobci hry tvrdí, že jde pouze o zábavu a že jen dávají zákazníkům to, co chtějí. Spor o ostrovy Tiao-jü nebo Senkaku je ale jeden z nejvážnějších teritoriálních sporů současnosti a pozorovatelé nevylučují možnost vojenského střetu.