Počet obětí z trajektu stoupl na 156, většina má zlámané prsty

Soul - Záchranáři pokračují ve vyprošťování těl obětí nehody jihokorejského trajektu, jejichž počet už stoupl na 156. Většina má zlámané prsty, jak se marně snažili vyšplhat v naklánějící se lodi do bezpečí. Policie zatkla kvůli ztroskotání plavidla další dva členy posádky - celkem jich už zadržela jedenáct. Někteří se ale zachovali hrdinsky. Třeba mladá stevardka rozdávala lidem záchranné vesty - na ni už ale žádná nezbyla. Loď se potopila minulý týden nedaleko pobřeží Korejského poloostrova, na palubě bylo 476 lidí.

Video Oběti mají zlámané prsty, jak lidé bojovali o život
video

Oběti mají zlámané prsty, jak lidé bojovali o život

V labyrintu chodeb plných trosek bojují potápěči se silným proudem a chladem. Píď po pídi – pouhým hmatem - prohledávají 146 metrů dlouhou loď, ve které nic není na svém místě. „Orientace v takhle položeném vraku je naprosto katastrofální, jestli nemají k dispozici plány lodi. Navíc je tam všechno naruby,“ poznamenal hloubkový potápěč Filip Lipovský.

Ve dne v noci se točí pod vodou stovky záchranářů – profesionálové i dobrovolníci. Už se dostali na paluby, kde jsou kajuty. „Když nahmatám tělo, tak ho k sobě nějakým způsobem připevním a vracím se zpátky k hlavní vodicí šňůře,“ popisuje proces Lipovský, který podobné záchranné akce absolvoval.

Vyprošťovací operace je fyzicky i psychicky náročná. Jejich práce je navíc omezena přístupem ke kyslíku. Pokud využívají přívod hadicí, trvá jejich pracovní směna zhruba hodinu, v případě použití kyslíkové bomby se po 20 minutách musí vynořit.

Nejvíce těl záchranáři objevili na palubách tři a čtyři, a to především na zádi. Týden po nehodě úřady pohřešují ještě přes 150 lidí, avšak naděje na jejich přežití, například ve vzduchových kapsách, je mizivá a každou hodinou klesá.

Konečný počet obětí jednoho z nejhorších neštěstí v moderních jihokorejských dějinách tak s největší pravděpodobností dosáhne tří stovek. V hlavním městě Soulu touto dobou obvykle začínají jarní festivaly a oslavy. Většina z nich je ale letos kvůli tragédii zrušená.

Kvůli podezření ze zavinění nehody zatkla policie další dva členy posádky, jejíž většina byla mezi 174 lidmi, které se po ztroskotání podařilo zachránit. Celkem se v celách ocitlo 11 lidí odpovědných za řízení lodi.

Prokuratura dnes také provedla několik domovních prohlídek, policisté navštívili dům majitele společnosti Čchonghečin, která potopený trajekt provozovala, a dům jeho syna. V hledáčku úřadů skončil i jistý kostel, na který má rejdařská rodina údajně vazby.

Kapitán potopeného trajektu
Zdroj: ČTK/AP/Uncredited

Důvodem prohlídek jsou možné finanční nesrovnalosti, neboť po nehodě vyšlo najevo, že majitel společnosti strávil v 90. letech kvůli podvodům čtyři roky za mřížemi, uvedla zpravodajská stanice SkyNews.

Jižní Korea nadále dostává ze zahraničí kondolence. Lítost nad neštěstím vyjádřil také totalitní režim KLDR, který obvykle Soulu adresuje výhrůžky. „Vyjadřujeme soustrast za pohřešované a mrtvé, mezi kterými jsou i mladí studenti,“ citovalo jihokorejské ministerstvo pro sjednocení dopis z Pchjongjangu.

Příčiny tragédie se stále vyšetřují, jihokorejský odborník Kim U-sok z námořní univerzity dal na základě rozhovoru s jednou ze zadržených důstojnic lodi najevo přesvědčení, že za havárií byl problém s kormidlem. Dílo zkázy pak dokonal špatně upevněný náklad, který způsobil naklonění trajektu. Kdyby se náklad neposunul, plavidlo by samotný obrat, byť prudký, neohrozil. Třetí lodní důstojnice Pak Han-kjol, která měla v době katastrofy řízení plavidla na starosti a kterou policie zadržela v sobotu, Kimovi vylíčila, že nařídila kormidelníkovi pootočení lodi o pět stupňů v rámci kurzu plavby. Kormidlo ale vybočilo příliš a kormidelník ho pak už nemohl vrátit zpět. Záznamy ukazují, že trajekt předtím, než začal klesat, provedl během tří minut obrat o 180 stupňů.