Staré americké mosty jako časovaná bomba, některé děsí lidi

Washington – Ve Spojených státech potřebuje podle posledních čísel každý devátý most brzkou a zásadní opravu. Oficiální údaje hovoří o tom, že každý Američan v průměru jednou denně projede přes most, který nevyhovuje funkčně nebo jehož konstrukce je narušená. Podle odborníků jde o časovanou bombu. Peníze na opravy navíc asi brzo dojdou, pokud Kongres neschválí mimořádnou injekci.

Třeba po mostě v Marylandu se mnozí bojí jezdit kvůli nízkým svodidlům a závrati. William Preston Lane Jr. Memorial Bridge, známý jako Bay Bridge, propojuje východní a západní pobřeží Marylandu. V nejvyšším bodě měří 186 stop. V roce 1952, kdy ho Američané otevřeli, představoval vůbec nejdelší ocelovou konstrukci vedoucí nad vodou.

Stavba pravidelně boduje v žebříčku těch, z nichž mají Američané největší strach. Třeba v žebříčku Travel & Leisure Magazine skončil na devátém místě. Vznikla proto firma, která auta přes most převáží. „Dělám to pro klid duše. Znervózňuje mě, když se auto kýve. Kdybych to musela udělat, tak to udělám, ale (bez toho) je cesta méně stresující. Stojí to za to,“ podotkla řidička Susan Lozuponová. 

Řidič se na sedm kilometrů posadí na místo spolujezdce. Někteří se mostu bojí tak, že během jízdy zavírají oči. Jeden člověk ji chtěl dokonce přečkat v kufru. „Někteří lidé cítí úzkost, protože se bojí výšek. Most je postaven do zatáčky, jede se po něm nahoru a dolů, takže nevidí za zatáčku a nebo to fyzicky prostě nezvládnou,“ konstatovala profesionální řidička Samantha Niceová.

Obávaný most v Marylandu
Zdroj: twitter.com/Jennifer Casey Photography

To, co může vypadat jako subjektivní obava, má ale i objektivní základ. Ministerstvo dopravy mostu z 50. a 70. let vyčítá, že nemá odstavný pruh. Současné představě o bezpečnosti nevyhovuje ani v dalších věcech. Navíc se stále opravuje. Už čtyřikrát byl uzavřen kvůli špatnému počasí, převážně šlo o řádění hurikánu.

Jiné stavby bijí do očí a na poplach ještě víc. Vláda odhaduje, že po celých Spojených státech je na 60 tisíc mostů, které potřebují opravit. Jen ty nejnutnější práce by přišly na 100 miliard dolarů, což jsou dva státní rozpočty České republiky. V současné době to vypadá, že v září vyschne velká část zdrojů a bude se jenom záplatovat. „Všechno je postaveno na nějakou dobou životnosti a po chvíli musíte začít přemýšlet o tom, že to nahradíte novým. To se týká silnic, mostů, všeho. I aut,“ upozornil mluvčí Státní dálnice v Marylandu Chuck Gischlar. 

Dech tak teď dochází hlavně dálnicím a mostům postaveným během boomu v 50. a 60. letech. Dosud se dalo leccos řešit jen novým povrchem, nyní ale přichází na řadu velké rekonstrukce jako daň za hospodářský zázrak, kterému dálnice po válce pomohly.

/*json*/{"map":{"lat":38.99720201285832,"lng":-76.39313819999995,"zoom":17,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":{},"polylines":{},"circles":{},"polygons":{},"rectangles":{}}/*json*/