Klienti zkrachovalé CK World Travel se pomalu vracejí do Čech

Plzeň - Prvních čtyřicet dva klientů plzeňské cestovní kanceláře World Travel, která vyhlásila úpadek, je doma. Zbylých více než 500 klientů by se mělo do Česka dostat nejpozději do neděle. Záruky za zpáteční lety stovek lidí v zahraničí převzala pojišťovna. Klienti, kteří měli teprve odletět, mohou požádat pojišťovnu o vrácení peněz anebo jim kancelář zajistí dovolenou u partnerů.

Prvních 42 klientů se vrátilo z Malagy, Antalye a z Kréty v průběhu středy a čtvrtka, uvedla Union pojišťovna s tím, že nikomu z nich nebyl pobyt zkrácen a všichni se vrátili v řádném termínu. Dalších 20 klientů by se do ČR mělo vrátit dnes. Šest z nich by mělo přiletět z Kréty na pražské ruzyňské letiště a dalších 14 by se mělo vrátit z Lefkady do Brna a do Ostravy. Nejvíce klientů cestovní kanceláře se ale podle pojišťovny bude vracet o víkendu. V sobotu by mělo jít o 270 lidí z Turecka, Španělska a z Řecka. Na neděli je pak očekáván návrat dalších 280 z řeckých ostrovů Korfu, Rhodos a Kréta a z turecké Antalye.

„Normálně tráví dovolenou v hotelu a odletí zpět, jako by odletěli s námi. Většina lidí se bude vracet o víkendu a garance za platby převzala pojišťovna, takže přijdou na letiště a poletí domů,“ vysvětlila Kateřina Siváková z CK. Podle ní problémy lidem v cizině žádné nevyvstaly. „Komunikujeme s pojišťovnou i se zahraničím. Vznikla panika na jednom místě v Řecku, ale naprosto zbytečná, protože pojišťovna samozřejmě vše řeší. Pojištění máme v plné výši a řešíme to hlavně i my tak 20 hodin denně,“ uvedla Siváková.

Kateřina Siváková z CK:

„Nevím přesně, co s World Travel bude. Zatím nejsme v insolvenci, protože situace, která nastala, nebyla taková, abychom okamžitě naplnili podmínky insolvenčního řízení. Došlo pouze k nedohodě s leteckou společností, což samozřejmě řešíme.“


Problémy podle Sivákové vznikly tím, že cestovní kancelář nebyla schopna okamžitě uhradit poslední část splátky za lety, zhruba 1,5 milionu z 53 milionů korun. Letecká společnost jí odmítla dát odklad nebo splátkový kancelář na poslední část splátky. „Všechny cestovní kanceláře jsou v kleštích leteckých společností. Není to jako v jiných oborech, kde se můžete s dodavatelem dohodnout, že když spolupracujete deset let, tak to určitě uhradíte,“ dodala. Pojišťovna nyní řeší návratové seznamy s dopravcem a převzala za klienty záruku za zaplacení letenek.

Union pojišťovna vyzvala klienty, kteří mají u cestovní kanceláře zakoupený zájezd a kteří kvůli úpadku nevycestují, aby se na pojišťovnu obrátili a nahlásili škodnou událost. Využít k tomu mohou webové stránky pojišťovny nebo telefonickou linku +420 844 111 211. Kolik lidí se o vyplacení kompenzací za neuskutečněné zájezdy přihlásí, pojišťovna nedokáže odhadnout. „Zatím je pro nás důležitější návrat klientů cestovní kanceláře, kteří zůstali v zahraničí,“ řekla její mluvčí Judita Smatanová.

Plzeňská cestovka funguje jako takzvaný „tour operátor“, to znamená, že nemá svou prodejnu a zájezdy prodává prostřednictvím agentur. „V současné době máme smlouvu s více než devíti sty agenturami v celé České republice,“ prohlásil předseda představenstva Miloš Sivák.

Cestovní kancelář World Travel vznikla v roce 1997, a to na základě spojení programů dvou již existujících cestovních kanceláří Holiday Travel a Marco Club. Letos se do problémů dostaly již CK Asteri tour, CK Redgreentours, CK Filip, CK Globaltour, CK BG Travel, CK DOLCE VITA a CK Pradok.