Hobití turistika zachraňuje novozélandský cestovní ruch

Wellington - Z premiéry dlouho očekávaného snímku Hobit mají v první řadě radost fanoušci trilogie Pána prstenů a filmoví producenti. Z úspěchu filmu ale profituje i cestovní ruch na Novém Zélandu, kde se Hobit natáčel. Do konce roku by měl přilákat na 150 tisíc turistů.

Hobitín se ukrývá v samém srdci severního ostrova Nového Zélandu. Před čtrnácti lety si všiml této lokality místní skaut, který hledal vhodná místa pro natáčení filmu. S nabídkou přišel za majiteli. „Myslím si, že když jeli po silnici, viděli to, čemu říkáme lepší část naší farmy. A pak jsem přesvědčen, že si dotyčný najal letadlo a viděl jezero a stromy. Pak se rozhodl zaklepat na dveře mého otce,“ konstatoval zdejší farmář Russell Alexander. 

Krize dopadla i na cestovní ruch na Novém Zélandu

Snímek režiséra Petera Jacksona by měl do konce roku do míst natáčení přilákat na 150 tisíc lidí. To odborníci vítají - celkově totiž cestovní ruch na Novém Zélandu skomírá. Může za to finanční krize i silná měna. 

Země si už nyní připravuje záložní plán, až filmová sláva takzvané „hobití turistiky“ pomine. „Film je jen část naší celkové marketingové strategie. Pro nás je důležité propagovat krajinu a zdejší lidi ve světě. Samozřejmě musíme zúročit i reklamní zkušenosti. To můžeme udělat různými způsoby. Nestydíme se za to, že využíváme příležitost, jak se díky filmu zviditelnit ve stamilionech domácností,“ podotkl analytik cestovního ruchu Nového Zélandu Kevin Bowler.  

Pán prstenů přinesl Zélandu stamiliony dolarů

Podnikatelé v cestovním ruchu odhadují, že lidé, kteří do země přijedou kvůli filmu, utratí víc než 400 milionů dolarů ročně. Země už v minulosti vydělala stovky milionů na neméně slavné trilogii Pán prstenů. Díky ní se počet turistů v letech 2000 až 2006 vyšplhal z jednoho a půl milionu na bezmála dva a půl milionu turistů ročně.