Unikátní remorkér Beskydy hledá posádku, zatím si ji půjčuje z jiných lodí

Události: Hledá se nová posádka pro unikátní remorkér Beskydy (zdroj: ČT24)

Remorkér Beskydy, který pomáhá nákladním lodím přes sušší místa, patří nově státu. Za jeho služby tak už rejdaři nemusí platit, a využívají ho proto mnohem častěji. Aby ale remorkér vůbec vyplul, musejí si zatím půjčovat odborníky z jiných lodí. Stát pro něj proto hledá posádku.

Kapitán remorkéru vyplouvá za tmy, a musí proto spoléhat na svou paměť. Po padesáti letech řeku dobře zná. Dva zkušení důchodci učí zbytek posádky půjčené z jiných lodí. Remorkér má totiž svá specifika – žádná elektronika, všechno se řídí a dělá ručně.

Třeba strojník Luboš Kořát přijel z Prahy. Odpoledne dostal příkaz, aby se sbalil. Večer už spal na remorkéru. „Musel jsem dorazit do osmi do večera, aby se to připravilo,“ říká Kořát. Pomocný lodník Vojtěch Herman je na lodi nejmladší, remorkér si do své lodní knížky píše vůbec poprvé.

Remorkér teď vyplouvá častěji

Remorkéru hrozil konec, než ho ke konci loňského roku koupil stát. Od té doby vyplouvá v průměru každý třetí den. „Nás využívá prakticky každá loď, která přijede do republiky,“ říká kapitán Vladimír Weinlich. V Labi je totiž jen metr a půl vody a bez pomoci lodím tak hrozí uvíznutí.

Nová stálá posádka pro remorkér se bude hledat ve výběrovém řízení. Volní lodníci přitom na trhu práce prakticky nejsou. „Snažíme se nastavit takové podmínky, aby kapitáni, strojníci a lodníci s tímto remorkérem měli chuť jezdit,“ říká mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Remorkér Beskydy
Zdroj: ČT24
  • Kolesový motorový remorkér původní české konstrukce byl vyroben v roce 1956. Nepohání ho lodní šroub, ale zadní koleso, pozůstatek technologie starých parníků. Je dlouhý 57 metrů a široký 9,4 metru.
  • Mnohokrát pomohl s vyprošťováním lodí, poslední velký zásah si připsal na jaře 2016, kdy zpod mostu v Drážďanech vytáhl loď EVD. Osvědčil se i při povodních v letech 2002 a 2013.
  • Český stát koupil remorkér od soukromého vlastníka, za plavidlo zaplatil 9,5 milionu korun bez DPH. Loni se loď stala kulturní památkou.
  • Remorkér Beskydy dokáže vyprošťovat uvízlé lodě nebo je vléct. Výhodou remorkéru je nízký ponor, na cestu se tak může vydat i při velmi nízkém stavu vody.
  • Stát chce plavidlo doplnit o moderní radar, aby mohl stroj vyjíždět i během mlhy a špatného počasí. Přibude také zařízení pro snazší průjezd oblouky. Náklady odhaduje Ředitelství vodních cest na deset milionů korun.
  • Roční náklady na provoz remorkéru činí zhruba čtyři miliony korun. Plavidlo bude sloužit na celé labsko-vltavské cestě. Kotvit bude nadále trvale v Děčíně.