ŘSD zahájilo další průzkumné vrty na zvlněné dálnici D47

Ostrava - Ředitelství silnic a dálnic zahájilo další průzkumné vrty pod zvlněnou dálnicí D47 v Ostravě. Oprava komunikace, která měla být původně hotová už před dvěma roky, se kvůli tomu opět oddaluje. Ředitelství silnic a dálnic chce průzkumem získat další podklady pro arbitrážní řízení se společností Eurovia, která dálnici postavila. Podle zástupců státu použila nekvalitní podkladové materiály, které vady způsobují. Stavební společnost to odmítá.

Jízdu na problematickém úseku ve směru z Ostravy na Bohumín nyní zpomaluje kromě hrbolů také uzávěra jednoho pruhu, kde specializovaná firma zavádí průzkumné sondy. „Jde o takzvané kopané sondy, kterými chceme získat další podklady pro arbitrážní řízení u rozhodčího soudu při hospodářské komoře,“ potvrdil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studencký. Průzkum by měl trvat do konce května, výsledky mají být známy za několik měsíců. Některé opravy, na kterých se Eurovia se státem shodla, už firma udělala, ale definitivní odstranění závad je kvůli pokračujícím sporům stále nejisté.

Reportáž Terezy Krumpholzové (zdroj: ČT24)

Podle názorů zástupců státu, mimo jiné bývalého ministra dopravy Zdeňka Žáka, v podloží dálnice zcela chybí důležitá štěrková vrstva. Stavební experti uvedli, že bobtnající úsek se proto bude muset zbourat a postavit znovu. Eurovia, která si dělala také vlastní průzkumy, se brání. „Už loni na podzim jsme prokázali, že dálnice má všechny vrstvy, které mít má,“ zopakovala mluvčí firmy Iveta Štočková. Otázkou zůstává, jestli použila vhodný materiál.

Pochybnosti bývalé ředitelky Pošvářové

Ředitelství silnic a dálnic už nechalo na zvlněné dálnici provést 111 vrtů. Poslední zakázku na sedm dvoumetrových kopaných sond zadalo Ředitelství silnic a dálnic bez výběrového řízení společnosti Inset. Levnější nabídku, která vzešla z tendru z konce minulého roku, organizace začátkem roku zrušila. Podle bývalé ředitelky Úseku kontroly kvality Miloslavy Pošvářové, která veřejnou soutěž vypisovala, je cena nového tendru stanovaná na horní hranici zakázek, které je možné vypisovat bez výběrového řízení, nápadně vysoká. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová hájí výběr zhotovitele i zvolenou metodu mělkých kopaných sond. Podle původního zadání měly být vrty hlubší.