Je vyhledávaná, ale to nestačí. Úzkokolejka má finanční potíže

Jindřichohradecká úzkokolejka je ve finanční krizi a celá její budoucnost je nejistá. To znervózňuje nejen zaměstnance nebo výletníky, kteří ji vyhledávají, ale i lidi, kteří tak dojíždějí za prací. Provozovatel – Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD) – a kraje  – Jihočeský a Vysočina – vedou spor o doplácení peněz na modernizaci vlaků. Manažeři úzkokolejky hledali pomoc už i na ministerstvu vnitra, to ale podpořilo postup krajů. 

Video Události v regionech (Praha)
video

Jindřichohradecká úzkokolejka má finanční trable

Turistická sezona začíná a úzkokolejka patří mezi každoročně nejvyhledávanější cíle. Ekonomické problémy JHMD ale kazí náladu všem. Provozovateli dráhy i krajům a obcím, kterými vede. A hlavním důvodem jsou peníze.

Jedním z kamenů sváru jsou zálohy.

Generální ředitel provozovatele Boris Čajánek se domnívá, že kraj by měl JHMD platit zálohy, které zohledňují pravidelnou modernizaci. Ty však kraj podle něho neplatí. 

Hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek (ČSSD) to odmítá. „Vina není na krajích, které řádně plní závazky, vina je na manažerech, kteří neumí hospodařit,“ říká striktně. 

Jak se modernizuje a jak se platí

Ročně přepraví vlaky po úzkokolejce bez mála půl milionu lidí – jen část jsou turisté – zbytek pak lidé, kteří každý den dojíždějí za prací. Ti nemohou ovlivnit jednání mezi kraji a provozovatelem. O budoucnost úzké tratě se ale obávají stejně jako starostové obcí, kteří navíc kritizují i modernizaci vlaků.

Například starosta Černovic Jan Brožek (KDU-ČSL) se domnívá, že vlaky nejsou příliš funkční. „Chybí klimatizace, hučí to. Modernizaci nepovažuji za zdařilou,“ říká jednoznačně. 

Jenže kvůli modernizaci se kraje s provozovatelem také dohadují. JHMD tvrdí, že jim způsobuje ztrátu 30 korun na každý ujetý km a kraj chce nahradit jen jednu třetinu.

Náměstek pro dopravu Kraje Vysočina Libor Joukl (ČSSD) vypočítává: „Nabídli jsme JHMD, že jim budeme každý rok pod dobu pěti let platit milion korun navíc za modernizaci, nikde se neřeklo, že se bude doplácet do 100 procent.“

Úvaha o budoucnosti

Auditor společnosti JHMD Tomáš Polák rýsuje pro úzkokolejku černou budoucnost. „Budeme muset vyhlásit úpadek, pokud to takhle má pokračovat.“

Přesto současnost přinesla i pozitivní zprávu. Změnil se postoj vedení JHMD k zaměstancům. Po zpožděných výplatách rozdělených na dvě splátky nyní dostali řádně a včas zaplaceno.