Praha bude muset znovu vypracovat změnu územního plánu pro celou trasu metra D, rozhodl Nejvyšší správní soud. A to i přesto, že spor se týkal jen několika pozemků. Primátorčina náměstkyně Petra Kolínská (SZ/Trojkoalice) řekla, že hlavní město zahájí potřebné kroky ke změně územního plánu v lednu.
Praha prohrála soud, musí znovu vypracovat změnu územního plánu metra D
„Město v lednu zahájí kroky k novému projednání schválení změny, a to na základě dohody s vlastníky dotčených pozemků. Výstavba metra je pro pozemky soukromých vlastníků benefit, nikoli újma, takže cesta pro dohodu jistě existuje,“ uvedla Kolínská.
Praha podala u NSS kasační stížnost proti rozsudku soudu z července 2015. Soud tehdy vyhověl několika navrhovatelům z řad majitelů pozemků nutných pro stavbu metra, kteří napadli schválenou změnu územního plánu pro trasu D.
Přestože se rozhodnutí soudu tehdy týkalo pozemků v okolí Thomayerovy nemocnice v Krči a pozemků mezi budoucími stanicemi Nové Dvory a Písnice, změnu bude muset město vypracovat pro celou trasu.
Jak dlouho bude schvalování změny trvat, nelze v tuto chvíli přesně stanovit. „Jedním z faktorů bude právě například dohoda s majiteli pozemků o výkupu,“ řekla Kolínská.
Podle Ondřeje Boháče pověřeného vedením Institutu plánování a rozvoje, který změnu zpracovává, by vypracování mohlo trvat jeden a půl až dva roky. I přes nynější zrušenou změnu sice v územním plánu trasa je, ale v zastaralé verzi – tu, která odpovídá stavebním záměrům, zrušil soud.
Dolínek hrozí spekulantům vyvlastňováním
Praha tak má pro trasu nyní pouze takzvané územní rozhodnutí, které je sice ve shodě se zásadami územního rozvoje, ale v rozporu s územním plánem, na jehož základě bylo vydáno.
Navíc majitelé pozemků rozhodnutí rovněž napadli u soudu. Verdikt vynesen dosud nebyl. Pokud by rozhodnutí soud zrušil, Praha by musela stavbu trasy začít chystat zcela od začátku, to znamená včetně získání všech nutných dokumentů a souhlasů úřadů.
Podle náměstka primátorky a radního pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) je rozhodnutí soudu nepříjemné, ale s rodinou, která podala stížnost, město jedná. „Dokonce jsme tak daleko, že jsem podepsal tisk, že už podepisujeme finální znění memoranda mezi Prahou a vlastníky o porozumění,“ řekl. Dohoda by podle něj měla umožnit, aby si majitel pozemek ponechal a stavěl na něm. Výstup z metra by vznikl v rámci nové budovy.
Většina vlastníků pozemků potřebných pro výstavbu čtvrté trasy metra se podle něj dohodnout chce. „Ale už se objevilo několik málo majitelů, v počtu tří čtyř, kteří začali spekulovat, že když už tam bude metro, tak to pro ně bude lepší. Ale těm já vzkazuji jedno – jak si vážím osobního vlastnictví, tak ten kdo začne hřešit na to, že už stavíme a proto musíme platit víc, tak tam vyvlastňovat budeme,“ upozornil Dolínek.
Praha a dopravní podnik se dlouhodobě potýkají s problémy při výkupu pozemků. V uplynulých měsících se proto objevil záměr vybudovat nejdříve tunely a konečné stanice a stanice na trase dostavět později – o tom, zda se tak stane, zatím město nejednalo.
Metro D má odlehčit trase C a propojit sídliště na jihu Prahy s centrem města. Trasa vede z Pankráce kolem krčského nádraží a Thomayerovy nemocnice přes Nové Dvory do Písnice. V další etapě se má trasa z Pankráce prodloužit na Náměstí Míru.