Zájem o Svatomartinské znovu vzrostl. Prodávat ho chce přes 120 vinařů

Brno - „Husa je v troubě, Svatomartinské na stole.“ Po deseti letech se vinaři znovu rozhodli spojit oslavy svátku sv. Martina s jídlem. I když se láhve Svatomartinského mohou otevřít až za měsíc, organizátoři už teď zaznamenávají rekordní zájem. Svatomartinské si v posledních letech vybudovalo silnou značku a stalo se velkým lákadlem i pro ty, kteří vínu jinak příliš neholdují.

Svěží chuť a zároveň možnost poprvé ochutnat to, co se v daném roce na vinicích urodilo - lákadla, která ke Svatomartinskému přitahují rok od roku větší pozornost. „Zatím máme k dispozici jen předběžná čísla. O možnost používat značku Svatomartinské se letos přihlásilo 124 vinařů s 350 vzorky. Celkem by mohlo být vyprodukováno kolem dvou milionů lahví Svatomartinského,“ popsal Pavel Večeřa z Vinařského svazu.

Pod značkou Svatomartinské lze vyrábět pouze vína raných odrůd:

  • Bílé víno: Müller Thurgau, Veltlínské červené rané, Muškát moravský
  • Červené víno: Modrý Portugal, Svatovavřinecké
  • Růžové víno, klaret: Modrý Portugal, Svatovavřinecké, Zweigeltrebe

(zdroj: Vína z Moravy, vína z Čech)

Letošní ročník ale bude v mnohém specifický - vinařům totiž letos nepřálo počasí. „Ještě v srpnu jsme očekávali dobrou sklizeň. Na přelomu srpna a září ale vlivem vysokých srážek hrozny napadla šedá hniloba. Vinaři tak museli úrodu rychle sesbírat. Těm, kteří vydrželi, ale nakonec přálo štěstí - babí léto hroznům zvedlo cukernatost,“ popsal letošní sklizeň Martin Půček ze Svazu vinařů. Podle něj je ale jasné, že v letošním ročníku budou kvůli počasí převažovat lehká vína s menším obsahem alkoholu.

Do vinoték a na pultu obchodů se Svatomartinské dostane až na svátek sv. Martina, tedy 11. listopadu. Dřív se prodávat nesmí, jinak obchodníkům hrozí pokuta. Svatomartinské je víno typické svěží chutí, proto by se mělo vypít nejpozději do jara, pak už ztrácí charakteristické rysy.

Poprvé uvedly mladé víno na trh Vinné sklepy Valtice v roce 1993, tehdy pod značkou „Moravíno nouveau“. O dvanáct let později uvedl Vinařský fond značku Svatomartinského na trh - tehdy se přihlásilo 36 vinařství, která vyrobila 125 tisíc lahví mladého vína. Za pět let si ale akce spojené s ochutnávkou mladého vína získaly obrovskou oblibu. V roce 2010 se na trh dostalo 1 750 000 lahví Svatomartinského od bezmála stovky vinařství.