Na problematické mosty na D1 v Ostravě nesmí kamiony

Ostrava – Nákladní auta nesmí vjíždět na problematické mosty na D1 v Ostravě-Přívozu. Zakázalo to Ředitelství silnic a dálnic, které tvrdí, že jsou v havarijním stavu. Mosty jsou součástí úseku dálnice dříve označované jako D47. Problémy s kvalitou se tam objevují opakovaně od počátku a jsou předmětem soudních sporů. Stavební firma Eurovia odmítá, že by mosty byly nebezpečné.

Ředitelství silnic a dálnic uzavřelo pro nákladní dopravu dva mostní přivaděče, oba v městské části Ostravy Přívoz, jeden ve směru na Frýdek-Místek, druhý na Bohumín. Pro osobní auta tam platí snížená rychlost. „Zjistili jsme posunuté opěry, deformaci ložisek, trhliny na příčném nosníku. Jsou to závažné vady, na které musíme reagovat,“ řekl České televizi mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Zhotovitel odmítá, že by k těmto opatřením byl důvod. „Z našeho pohledu nejsou tyto mosty nebezpečné. Nevíme, proč na nich Ředitelství silnic a dálnic vyloučilo nákladní dopravu,“ napsali zástupci firmy Eurovia v mailu. Rozhovor ale odmítli.

Kamionům se cesta prodlouží o 8 kilometrů

Pro řidiče kamionů je to velká komplikace. „Řidiči v obou případech najedou navíc přibližně 8 kilometrů, časová ztráta je zhruba 10 minut,“ uvedla redaktorka ČT Pavla Daňková, která trasu projela. „Zaznamenali jsme zejména problémy kamionů jedoucích z polské strany. Řidiči si nevšimli první značky na dálnici, která na omezení upozorňuje, a před samotným nájezdem na most museli opět obkroužit kruhový nadjezd a vydat se dále do Ostravy, kde jsou po jiném mostě navedeni do protisměru,“ popsla Daňková. 

Ředitelství silnic a dálnic rozhodlo, že omezení potrvá do konce roku. Během té doby provede důkladný průzkum a analýzu stavu mostů. Potom rozhodne o dalším postupu. Při jednáních o stavu problematického úseku dálnice již několikrát zazněl návrh, aby byly nevyhovující mosty zbourány a místo nich postaveny mosty nové.

Problémy s D47, dnes již D1 u Ostravy, řeší státní silničáři od počátku. První opravy úseku, který firma stavěla v letech 2004 až 2007, začaly už sedm měsíců po jeho otevření. Kamiony už tehdy musely začít jezdit sníženou rychlostí. Ředitelství silnic a dálnic kvůli tomu podalo trestní oznámení na neznámého pachatele. V roce 2012 pak stát reklamoval na zhruba devítikilometrovém úseku D47 901 vad. Poukazoval mimo jiné na použití nevhodných materiálů, jako je struska, která začala bobtnat. Společnost Eurovia tvrdí, že vše udělala podle platných smluv. Později se ke sporu o kvalitu přidaly problémy s fakturami. Podle Ředitelství silnic a dálnic byla valorizace smluvních cen příliš vysoká. Smlouva počítala se zvýšením cen, ovšem v závislosti na růstu cen stavebních materiálů. Rozdíly mezi zdražením vstupů a zvýšením ceny dálnice však byly podle spráce silnic a dálnic až stamilionové. Kauza vyústila v několik soudních sporů.