Karlovy Vary: Tématem Dolní nádraží a čerpání dotací

Karlovy Vary – Při pohledu z Prahy bývá nejmenší krajské město republiky spojováno s lázeňstvím, ruskojazyčnými nápisy a rudým kobercem před Thermalem. Blížící se komunální volby ovšem spíše rozhodne to, jak se kandidáti postaví k problematickým operačním fondům a prostoru Dolního nádraží. Ve volebním klání bude navíc letos poměrně těsno, protože městské zastupitelstvo v nadcházejícím období početně zeštíhlí.

Před čtyřmi lety vyhrávala volby v největších českých lázních do té doby opoziční Karlovarská občanská alternativa (KOA), získala více než 17 procent hlasů (8 křesel) a Petrem Kuhlánkem obsadila post primátora. V pořadí druhá sociální demokracie získala přes 15 procent hlasů a třetí ODS více než 14 procent. Do zastupitelstva zasedla také Alternativa (bezmála 11 procent), komunisté (necelých 10 procent), TOP 09 (9 procent) a hnutí O co jim jde?! (zisk přes 7 procent).

Po koaliční rošádě v polovině volebního období dnes město řídí třiadvacetihlavá koalice složená z KOA, občanské demokracie, TOP 09 a nezávislých kandidátů; Kulhánkova KOA se tím ocitla v choulostivé situaci, protože nově přizvanou ODS v minulosti opakovaně kritizovala.

Letos se v komunálních volbách o hlasy voličů utká 12 uskupení (přehled vč. lídrů viz níže). Silová mapa se ale po hlasování, jež prezident Zeman vypsal na 10. a 11. října, nezmění pouze slovem karlovarských voličů. V zastupitelstvu ubudou tři křesla, protože městu klesl počet obyvatel pod 50 tisíc, a podle zákona je tak možné mít jen 35 zastupitelů (podrobněji zde); v nadcházejícím klání tak bude těsněji než ve volbách před čtyřmi lety.

Lídři kandidátek pro komunální volby 2014:

  • ALTERNATIVA: Jiří Kotek
  • ANO 2011: Čestmír Bruštík         
  • ČSSD: Edmund Janisch
  • Karlovaráci: Josef März
  • KOA (Karlovarská občanská alternativa): Petr Kulhánek
  • Kongres národních sil - Za národní Karlovy Vary: Jiří Froněk
  • KSČM: Věra Bartůňková
  • O co jim jde?! (s podporou KDU-ČSL, Pirátů, Strany zelených a Ládi Gerendáše): Otmar Homolka
  • ODS: Petr Bursík
  • PRO Svobodné Vary: Lukáš Bernat
  • Starostové a nezávislí: Jaroslav Růžička
  • TOP 09: Roman Maleček

A jaká témata mají šanci rozhodování voličů ovlivnit?

ROP SEVEROZÁPAD

Nejfrekventovanějším problémem, který se navíc netýká výlučně komunální politiky, je administrativa spojená s čerpáním evropských dotací. V případě Varů kontroverze v uplynulých letech budil zejména způsob opravy Becherovy vily, za kterou byla Karlovarskému kraji (spolu s dalšími prohřešky) vyměřena mnohamilionová pokuta – na lázeňské město tak dopadl stín chyb způsobených pracovníky krajského úřadu a operačního programu Severozápad.

Právě problematický ROP Severozápad, který déle než rok nesměl kvůli podezřením z manipulací vůbec proplácet dotace, výrazně zbrzdil rozvoj kraje i samotného města – ačkoli měl paradoxně sloužit k pravému opaku. Potíže trápí nejen úředníky, zaostávající rozvoj obcí znamená i nespokojenost a odliv jejich obyvatel (což se v případě Karlových Varů projevuje i zmíněným snížením počtu zastupitelů). Příslibem pro novou čtyřletku lázeňské radnice může být to, že ROP příští rok zanikne.

DOLNÍ NÁDRAŽÍ

Oblast Dolního nádraží představuje jeden z dopravních uzlů Karlových Varů a zároveň zanedbanou lokalitu, o níž město diskutuje již několik let – a samotní obyvatelé opakovaně zmiňují potřebu její nevyhovující stav vyřešit (mj. kvůli zdejší ubytovně pro sociálně slabé).

Developerská společnost Lordship pro oblast Dolního nádraží připravila projekt Central Parku za miliardy korun, do nějž by město vložilo své pozemky; lokalitu by proměnila v rezidenční čtvrť s hotely, kancelářemi, byty i obchodním centrem.

Zatímco předchozí vedení karlovarské radnice projekt vesměs vítalo, to současné (dosluhující) k projektu vznášelo výhrady. Budovy mu připadaly příliš robustní a v rozporu s územním plánem, developer navíc omezi prostor nádražní dopravě. Ateliér A69 má nyní do konce roku vypracovat územní studii, která navrhne kompromisní řešení mezi potřebami investorů a názorem urbanistů i města. Projekt tak zcela neusnul, Lordship se připravuje na dekontaminaci nádraží a k zemi chce poslat i několik železničních budov.

VYSOKÉ ŠKOLSTVÍ

V uplynulých letech se v Karlových Varech opakovaně konalo tzv. fórum zdravého města, které mělo stanovit hlavní problémy Varů. Občany často zmiňovaným tématem byla (kromě Dolního nádraží) také problematika vysokého školství. Ve městě totiž funguje pouze soukromá Vysoká škola Karlovy Vary a chudý je na tuto formu vzdělávání i celý kraj. Zájemci o vysokoškolské vzdělání tak lázeňské město opouštějí a mnohdy se nevracejí; jedním z občanských požadavků proto byly i vstřícné kroky pro absolventy v podobě lepších množností bydlení a zaměstnání ve městě.