Na Trojský most vjely náklaďáky a tramvaje - začala zátěžová zkouška

Praha - Na nový Trojský most přes Vltavu, který je součástí tunelového komplexu Blanka, dnes večer najelo 24 plně naložených nákladních aut a čtyři tramvaje. Zahájily tak zatěžkávací zkoušky, které potrvají ve dne i v noci do soboty. Stavba je hotová, pro auta i tramvaje by se měl most otevřít 6. října.

Přes den se budou na mostě odehrávat dynamické zkoušky. V různých rychlostech na něj budou střídavě najíždět auta a tramvaje. Budou se míjet a třeba ve vysoké rychlosti brzdit. V noci pak bude mostní konstrukce vystavena zatěžkávacím zkouškám, při nichž stavaři na most pustí těžká vozidla naložená kamením. „Tento čas je volený proto, že v nočních hodinách je stabilní teplota, která zvyšuje přesnost měření,“ vysvětlil mluvčí Metrostavu František Polák.

Na začátku října, tedy několik dní před komunálními volbami, měl být původně otevřen celý tunel Blanka, což se ale nestane. Politici zprovoznění klíčové dopravní stavby odložili na neurčito. Možná by se tak mohlo stát na jaře.

Tunelový komplex, jehož stavbu zadala někdejší politická garnitura pod vedením primátora Pavla Béma, měl původně sloužit už v roce 2011. Jeho dlouho očekávané otevření ale Praha několikrát odložila. Poslední odklad je kvůli problémům s instalací technologií. Termín zprovoznění zatím není znám. Firma ČKD Praha DIZ mluví o dubnu příštího roku.

Most se má pro auta i tramvaje otevřít v říjnu (zdroj: ČT24)

V průběhu let navíc Blanka zdražila o několik miliard korun a nynější vedení města neví, jak sporné faktury zákonnou cestou zaplatit. Konečný účet by měl být 36,9 miliardy korun. Kvůli neproplaceným fakturám se Praha soudí s Metrostavem. V září by měli arbitři řešit cenu Trojského mostu, která se z původních 400 milionů navýšila na více než miliardu korun. Mluví se o částce zhruba 1,3 miliardy korun. Metrostav ji ale oficiálně komentovat nechce. Prahu navíc čeká také arbitráž i s dalším věřitelem, firmou Inženýring dopravních staveb, která na stavbu dohlíží.

Vydáno pod