Krajská doprava je levnější, ale pomalejší než auto

Jižní Morava - Před deseti lety začal v Brně a okolí fungovat Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje (IDS JMK), který se stal jedním z nejkomplexnějších v republice. Denně obslouží přes milion cestujících. Redaktor České televize si na vlastní kůži vyzkoušel cestu z jednoho konce kraje na druhý. A jak dopadla jeho cesta z Vranova nad Dyjí až do Velkých Opatovic?

Za šest hodin urazil redaktor 220 kilometrů. Autem by stejnou vzdálenost urazil o polovinu dříve, jenže za pohonné hmoty by zaplatil 600 korun, zatímco celodenní jízdenka integrovaného systému jej stála jen 190 korun. Spoje navazovaly přesně podle jízdního řádu, v ranní špičce se ale musel v autobusech tísnit s ostatními cestujícími. Postrádal také bezdrátové připojení na internet a na některých místech dokonce i mobilní signál.

Na lepší spojení stále čekají v Židlochovicích i Břeclavi

Ve všední dny obslouží IDS JMK 1 200 000 cestujících. Někteří z nich si ale stěžují, například v Židlochovicích by uvítali vlakové spojení, které jim České dráhy slibují už deset let. Při stávajícím rozložení linek končí vlaky v Hrušovanech, přestože koleje i nádraží v Židlochovicích mají. Lepší obslužnosti se dovolávali také Břeclavští. Nový terminál za 58 milionů korun, který by zpříjemnil čekání na spoj například krytými zastávkami, bude hotový nejdříve v září.

No comment: Redaktor ČT otestoval krajskou dopravu (zdroj: ČT24)

Zatímco cestující v Brně už pět měsíců využívají možnost koupit jízdenku přes SMS, integrovaný dopravní systém spouští podobnou službu teprve nyní. Jízdenky na všechny spoje, které zajišťuje, bude možné pořídit pomocí chytrého telefonu. Cestující si jednoduše nabijí kredit, za který si pak jednorázový lístek kdykoliv koupí.

Jízdenka IDS = sleva na vstupném

Jihomoravský dopravní systém sází na navazující spoje, které cestujícím ušetří čas na přestupech. Jedna jízdenka může sloužit na jízdu vlakem, autobusem i městskou tramvají. Dopravci navíc v sezoně vypravují speciální cyklovlaky s vagony pro přepravu kol a jízdenka IDS platí na některých památkách jako slevový kupon.

Integrovaný dopravní systém v číslech

IDS byl v první etapě nastartován roku 2004, tehdy do systému patřilo 112 obcí. Postupně se přidávaly další, celý kraj systém pokryl v roce 2010. Dnes má IDS JMK 322 linek, 25 z nich jsou vlaky, část městská doprava, ale většinu tvoří regionální autobusy. Spoje obsluhují 673 jihomoravských obcí. Kraj je rozdělen na 156 tarifních zón.

Zdroj: IDS JMK