Na Sněžku bude jezdit lanovka od poloviny února

Pec pod Sněžkou (Trutnovsko) – Až na Sněžku bude nová lanovka z Pece pod Sněžkou jezdit od poloviny února. Zatím jezdí pouze na Růžovou horu. Termín otevření horního úseku oznámil náčelník lanovky Jiří Martinec. Lednový termín, ve který při otevření spodního úseku doufal pecký starosta Alan Tomášek, se tak nestihne. Nová kabinková lanovka nahradila na Růžové hoře a Sněžce starou sedačkovou lanovku. Zejména v uplynulých teplých týdnech, kdy ani v Krkonoších nebylo mnoho sněhu, se těšila obrovskému zájmu turistů.

I hodinu a půl se čekalo v Peci pod Sněžkou na svezení novou lanovkou, která přitom zatím jezdí jen do půli cesty na Sněžku. Dosud přitom byla otázka, kdy do Pece začnou přijíždět další lidé, kteří se budou chtít svézt po celé trase – až na vrchol nejvyšší české hory. Teď začíná být jasno: Nestihl se sice původní termín 21. prosince a nakonec ani lednový termín nadhozený při otevírání spodního úseku, na konci března, kdy má být stavba hotová podle smlouvy s dodavatelem, ale již bude jezdit půldruhého měsíce. „Teď se ještě dokončují některé práce na horním úseku. V tomto a v příštím týdnu se udělají zkoušky a poté by se lanovka mohla rozjet až na Sněžku,“ shrnul náčelník lanovky Jiří Martinec.

S provozem úseku Pec pod Sněžkou – Růžová hora jsou správci lanovky zatím spokojeni. Dobře obstál i v tuhých mrazech posledních dnů. Navzdory vyšší ceně jízdného oproti staré lanovce ji také vyhledává velké množství lidí. Největší zájem o svezení byl před silvestrem, kdy se čekalo až hodinu a půl. „Během ledna je zájem mírnější, ale to je každoročně,“ uvedl Jiří Martinec, podle kterého závisí návštěvnost lanovky především na počasí. Když je hezky, sveze se za den 500 až 600 cestujících. Celkem již od 21. prosince jelo na Růžovou horu několik desítek tisíc lidí, odhadl Martinec. Prvními pasažéry při slavnostním zahájení provozu byli horský nosič Helmut Hofer s bývalým prezidentem Václavem Klausem.

První kabinky zkušebně vyjely na úsek nové lanovky Pec pod Sněžkou – Sněžka
Zdroj: David Taneček/ČTK

Lanovka typu Leitner GD4 se čtyřmístnými kabinkami nahradila (v horním úseku teprve nahradí) dvousedačku typu VR-101 z roku 1949, kterou v licenci švýcarské strojírny VonRoll vyrobila chrudimská Transporta. Nová lanovka má delší trasu – dolní stanice se přestěhovala blíže k parkovišti na druhý břeh Úpy – ale přitom kratší jízdní dobu. Úsek na Sněžku by také měl lépe odolávat větru, stará lanovka kvůli počasí končila téměř každý druhý den na Růžové hoře. Kvůli podmínkám ochránců přírody ale musí mít nová dráha stejnou hodinovou přepravní kapacitu (250 osob) jako její předchůdkyně. Důsledkem je čtvrtkilometrový rozestup mezi kabinkami.