Oprava trati z Brna do Okříšek začne nejdříve za rok

Brno – Po posouvání termínu zahájení rekonstrukce železniční trati z Brna do Zastávky odkládá Správa železniční dopravní cesty také zahájení prací na navazujícím úseku ze Zastávky do Okříšek. Rekonstrukce obou částí trati Brno–Jihlava tak zřejmě začne současně v příštím roce. Podle původních plánů už se mezi Brnem a Zastávkou mělo rok pracovat, na úsek do Okříšků se měli dělníci přestěhovat v létě.

Cesta autem z Brna do Jihlavy trvá hodinu, vlakem dvě hodiny. Handicap rychlíků by měla odbourat rekonstrukce trati, při které se zvýší traťová rychlost, vznikne druhá kolej a SŽDC také trať elektrizuje. Zahájení prvních dvou etap rekonstrukce se ale odkládá. Mezi Brnem a Zastávkou se mělo začít pracovat loni, kvůli soudním průtahům se tak ale stane patrně příští rok. Z letošního léta na jaro 2015 nakonec SŽDC odložila i zahájení prací mezi Zastávkou a Okřišky.

Původní nadšení z modernizace trati Brno–Jihlava postupem času výrazně upadá. Kromě odsouvání termínu má také podstatně skromnější parametry, než se plánovalo. Původně totiž SŽDC připravovala stavbu plnou přeložek, díky kterým by se zvýšila traťová rychlost až na 140 km/h. Vzhledem k tomu, že by roli hlavního železničního tahu Brno–Jihlava měla výhledově převzít plánovaná vysokorychlostní trať do Prahy a stará trať tak zůstane hlavně regionální dopravě, přeložky nakonec nebudou. Současný projekt počítá s elektrizací a stavbou druhé koleje, trať ale zůstane v původní stopě a rychlost se zvýší pouze na 100 km/h. V úseku Zastávka–Okříšky se tak jízdní doba rychlíků zkrátí o čtyři minuty, další minuty ale vlaky získají díky tomu, že nebudou muset ve stanicích čekat na křižování tak jako dnes.

Trať, která propojila hlavní tah Rakouské severozápadní dráhy (Vídeň–Děčín přes Znojmo, Jihlavu a Nymburk) s Brnem, je trochu železničním muzeem – nastupuje se z nízkých nástupišť, ke kterým se cestující „brodí“ kolejemi, ke spatření jsou mechanické závory. To by mělo při modernizaci zaniknout, vzniknou nástupiště s vyššími hranami, na třebíčském nádraží se bude k vlakům chodit podchodem. Na trati bude nově sdělovací technika a zabezpečovací zařízení, opravovat se budou také mosty a přejezdy.