Stavba Blanky skončí jen napůl, druhý dodavatel zůstává

Praha – Ačkoli se zdá, že už nic nezabrání společnosti Metrostav přerušit v sobotu práce na tunelovém komplexu Blanka na severozápadě pražského centra – to by ale ještě mohla změnit závěrečná jednání s městem – podle vedení města tunely přesto neosiří. Společnost ČKD Praha DIZ, která je druhým dodavatelem stavby a má na starosti technologickou část, město ubezpečila, že bude v práci pokračovat. Metrostav stavební práce přeruší kvůli sporu o platnost smluv, podle kterých Blanka vzniká.

O pokračování stavby tunelového komplexu Blanka jedná Praha s Metrostavem, avšak zatím bezvýsledně. Stavební firma tvrdí, že nemůže pokračovat v práci, protože město neschválilo nutné úpravy projektu, současně poukazuje na více než dvoumiliardový dluh města. Se zástupci ČKD DIZ jednali pražští představitelé dosud jen jednou a od dodavatele technologické části Blanky dostali lepší zprávu než od dodavatele stavebních prací. „Po dohodě s dodavatelem jsme dostali ujištění, že v prosinci budou pokračovat ve výstavbě,“ řekl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09).

Problémy se smlouvou s ČKD jsou podle Nouzy jiného rázu než ty, které brání dohodě s Metrostavem. „To, co řešíme s Metrostavem jakožto dodavatelem stavební části, je zásadně odlišné od toho, co řešíme s dodavatelem technologické části,“ uvedl Nouza s tím, že jednání s ČKD se „blíží významně ke konsenzu“. Další podrobnosti ale říct nechtěl, podrobnější informace slibuje město v pátek.

Lidé, kteří se počátkem léta postavili do čela města, navíc nyní tvrdí, že pro pokračování prací na Blance nebude odchod Metrostavu nepřekonatelným problémem. „Stavební část je víceméně hotová, takže já bych to nepovažoval za fatální,“ načrtl náměstek Nouza výchozí pozici města před závěrečným jednáním s Metrostavem před přerušením stavby.

Původní zakázky na komplex Blanka dostaly firmy Metrostav na stavební část s vysoutěženou cenou 17,8 miliardy korun a ČKD Praha DIZ na technologickou část s cenou 4,5 miliardy korun. Pozdější dodatky smlouvy prodražily – za technologickou část město nakonec zaplatí 5,7 miliardy, podle magistrátu je to například kvůli zvýšení DPH. Obě zakázky projednala městská rada, podle letošního vyjádření kontrolního odboru pražského magistrátu to ale mělo učinit i zastupitelstvo. Podle magistrátu je proto možné, že smlouvy neplatí, a město tak nechce za stavbu platit. „Praha tyto prostředky na výstavbu má,“ zopakoval přitom po posledním jednání rady primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). Rada již dříve schválila přesun většiny peněz původně určených na letošní část stavby Blanky do rozpočtu na příští rok.

Kvůli očekávanému přerušení dostavby Blanky se zřejmě také odsune termín, kdy se otevře motoristům. Mělo se tak stát 1. května, první informace hovořily zhruba o dvouměsíčním zdržení, primátor Hudeček později hovořil o tom, že by měla být Blanka hotová do voleb, které však budou až na podzim. Kdyby se stavba zakonzervovala na rok, prodražila by se o dalších 1,6 miliardy korun.