Stavba protipovodňových opatření komplikuje dopravu v Olomouci. Omezení potrvají čtyři roky

Stavba protipovodňových opatření v Olomouci (zdroj: ČT24)

Tento týden začíná stavba další etapy rozsáhlé protipovodňové ochrany na řece Moravě nedaleko historického centra Olomouce. Stavební práce začínají postupně, podle zjištění České televize se už ale na některých místech výrazně komplikuje dopravní situace ve městě.

„Problémů není právě málo. Nejvíce jich je v okolí mostu přes Moravu v Komenského ulici, kde se uzavřely čtyři přilehlé ulice,“ uvedl redaktor České televize Martin Laštůvka. Další velkou komplikací jsou podle něj zákazy parkování. Radnice na to zareagovala tak, že vyčlenila některá nová místa ke stání.

Od úterý řidiči neprojedou úseky silnic v ulicích Nábřežní, Blahoslavova, Sokolovská, Na Letné a Kpt. Nálepky a Husova. „Kompletně uzavřená bude ulice Blahoslavova a Nábřežní, ostatní ulice budou uzavřené pouze v úsecích přilehlých k mostu Komenského. Samotný most bude průjezdný v obou směrech,“ podotkl mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař.

Nejdříve dojde k vytyčení inženýrských sítí, přípravě staveniště, statickému zajištění přilehlých objektů a zemním pracím. Rovněž budou zahájeny práce pro založení provizorní lávky u mostu Komenského, na niž budou přeloženy inženýrské sítě z mostu před jeho zbouráním. Tato lávka bude současně sloužit během stavby mostu pro přechod chodců přes Moravu.
Petr Chmelař
mluvčí Povodí Moravy

Autobusy kritickým místem projedou do června

To nejhorší z pohledu průjezdnosti Olomouce ale na řidiče teprve čeká. Důležitý most v Komenského ulici bude totiž uzavřen o několik týdnů později – 21. května. Stavba protipovodňové ochrany v této části města potrvá zhruba čtyři roky.

„Pro hromadnou dopravu bude zachován průjezd až do 30. června. Autobusy budou ale moci téměř celou dobu projíždět stavbou v předpolí mostu,“ řekl Chmelař.

Po uzavření mostu povede základní objízdná trasa pro nákladní auta ve směru od Šternberka po silnici I/46 v ulicích Divišova, Hodolanská, Tovární, Velkomoravská a Brněnská na D35 v obou směrech. Pro osobní vozidla bude objízdná trasa vyznačena ulicemi Divišova, Hodolanská, Tovární, Velkomoravská, Albertova. Ve směru od Uničova, Štěpánova a Chomoutova povede objízdná trasa po ulici Lazecká, Na Střelnici k okružní křižovatce ulic Dobrovského a Na Střelnici.

Po dobu stavebních prací bude veřejnosti k dispozici několik kontaktních pracovníků, jejichž telefonní čísla a e-mailové adresy jsou na zvláště zřízených internetových stránkách.

Stavba této části protipovodňových opatření u centra Olomouce má stát zhruba 750 milionů korun. Součástí projektu je vybudování dvou nových mostů. Po mostu v Komenského ulici přijde na řadu další na Masarykově třídě, avšak to až na jaře roku 2020. Celková doba výstavby protipovodňových opatření v této části Olomouce potrvá 48 měsíců.

Dopravní situaci v Olomouci zhoršuje také stav některých mostních konstrukcí – kvůli tomu se městská hromadná doprava potýká s omezeními. Ve městě se například nesmějí míjet tramvaje na třech místech.

Ochrání až před třísetletou vodou

Protipovodňová opatření po dokončení ochrání Olomouc před více než třísetletou povodní, zatímco nyní koryto řeky Moravy pojme padesátiletý příval vody. Celková investice je odhadována na 1,75 miliardy korun.

Na podzim 2013 byla dokončena stavba protipovodňových opatření, díky nimž jsou před záplavami z Moravy lépe chráněni obyvatelé čtvrtí Nové Sady a Nový Svět. Nyní byla zahájena příprava závěrečných protipovodňových opatření v severní části Olomouce i na opačné straně.

Protipovodňová opatření na Olomoucku (zdroj: ČT24)