Lodě na Vltavu nedoplují, kanál u Mělníka je na suchu

Mělník – Plavbu z Prahy do Mělníka zastavily povodně a stojí dosud. Pro její obnovení je potřeba opravit vraňansko-hořínský kanál, který pro velké lodě představuje jediný způsob, jak se dostat z Labe na Vltavu. Jeho oprava bude stát 30 milionů a potrvá do konce léta.

Vraňansko-hořínský plavební kanál byl sice v době, kdy začaly hladiny Vltavy i Labe prudce stoupat, prázdný – vodohospodáři ho vypustili těsně před povodní – ale voda si do něj našla cestu, když protrhla hráz nedaleko Vraňan. Na okraji Hořína zase hráz částečně zbourali, aby odvedli vodu mimo obec. Na obou místech teď hráze nejsou – a kanál je proto zase prázdný. „Obě hráze budou uvedny do původního stavu s tím, že ještě budou zabezpečeny,“ uvedl Pavel Wolf z Povodí Vltavy. Podle ředitele Státní plavební správy Hynka Beneše současně proběhnou další průzkumy, zda jsou další části hrází v pořádku.

Pro rejdaře ale představuje každý den čekání problém. Lodě se nad Mělník a pod Prahu nevypravily již dva měsíce a výluka ještě nekončí. „Ta díra na začátku sezony nám způsobuje ekonomické škody,“ přiznal výkonný ředitel Pražské paroplavební společnosti Štěpán Rusňák.

Oprava hrází u vraňansko-hořínského kanálu skončí v první polovině září. Po dokončení prací ho vodohospodáři znovu napustí, to už potrvá jenom jeden až dva dny.

Milan Brunclík o opravě kanálu (zdroj: ČT24)