Stavba D11 k Hradci začne už v dubnu, slibuje ŘSD

Hradec Králové – Již od dubna se začne dálnice D11 přibližovat k budoucí královéhradecké křižovatce. Stavba náročného 2,5kilometrového úseku s mimoúrovňovou křižovatkou a mostem přes železniční trať začne hned poté, co Ředitelství silnic a dálnic podepíše dodatek smlouvy s dodavatelem. Trasa narazila na  problém. Stavbě brání pozemek, který stát dosud nezískal. Patří farmářce Ludmile Havránkové a její sestře Jaroslavě Štrosové. Farmářka s převodem na stát souhlasí, její sestra zatím ne.

Dálnice D11 zatím končí u Praskačky 3,7 kilometru před Hradcem Králové. Dále silničáři stavět nemohli kvůli sporu o pozemky, který dosud není zcela uzavřen. Většinu potřebné půdy však už má ŘSD k dispozici, v dosud neotevřeném úseku již je postaveno 1,2 kilometru. Nejbližší novou stavbou bude most přes železniční trať a další část dálnice k budoucí královéhradecké křižovatce. Hotov již je archeologický průzkum.

ŘSD však stále nemá jeden pozemek, na kterém má vzniknout část křižovatky. Již počátkem měsíce však ředitelství oznámilo, že stavbu zahájí i bez něj. Majitelka pozemku Jaroslava Štrosová sice pozemek státu loni darovala,vše se ale zadrhlo na ministerstvu financí. „V jednu chvíli se zdálo, že celá ta záležitost je už vyřešená, ale pro formální pochybení uzavřenou darovací smlouvu neuznalo ministerstvo financí,“ řekl Jiří Mayer. Smlouva se vrátila k dopracování a nyní jsou podle Mayera připravené různé varianty řešení včetně vyvlastnění.

Bez ohledu na vývoj ohledně pozemku pod budoucí křižovatkou má stavba začít v dubnu, po dálnici až do Hradce Králové by řidiči měli začít jezdit od roku 2015. Tím ovšem dálnice D11 zdaleka nebude dokončena. Má totiž vést dále do Jaroměře, podle platných plánů má navíc přes Trutnov k Žacléři pokračovat rychlostní silnice R11. Ta však zřejmě v novém pojetí dálniční sítě spadne také do dálniční kategorie, takže konečná trasa dálnice D11 by měla být Praha–Žacléř (státní hranice s Polskem). Po otevření úseku k Hradci Králové tedy bude hotových teprve 91 z plánovaných 154 kilometrů.

Reportáž Vlastimila Weinera (zdroj: ČT24)