S výkupem pozemků pro metro D i zástavbou kolem stanic mají pomoct soukromníci

Praha společně s dopravním podnikem (DPP) začne hledat v soukromé sféře partnera, s kterým založí firmu podílející se na výstavbě metra D. Společný podnik má pomoci při rozvoji okolí stanic i při výkupu problematických pozemků. Vyplývá to z materiálů, které schválili pražští radní. V první fázi má vzniknout úsek Pankrác–Olbrachtova, průzkum by mohl začít příští rok.

Video Události
video

Události: Praha začne stavbu metra D úsekem Pankrác–Olbrachtova

„Společný podnik bude založen ve formě akciové společnosti, jejímiž akcionáři budou DPP a vybraný strategický partner,“ píše se v dokumentu. Vznik firmy avizoval DPP už letos v únoru.

Podnik má usnadnit výkup chybějících pozemků. Nebude totiž svázán předpisy, které městu a DPP zakazují vykupovat pozemky za vyšší než odhadní cenu. Společnost bude řešit všechny plánované stanice – nebudou rozděleny mezi různé developery.

„Já se domnívám, že bychom se neměli bát spolupráce se soukromým sektorem,“ uvedla primátorka Adriana Krnáčová (ANO). Generální ředitel DPP Martin Gillar už na začátku června řekl, že stanice by patřila pouze DPP, aby se v budoucnu předešlo případným sporům ohrožujícím provoz metra.

Dalším cílem společné firmy bude pak podle dokumentu například urbanistický rozvoj okolí stanic metra, developerský rozvoj a zhodnocení potenciálu lokalit včetně možné vlastní developerské činnosti.

Schválený postup stavby metra D. V první fázi vznikne úsek Pankrác-Olbrachtova (vyznačen červeně)
Zdroj: DPP
Autor: Metroprojekt

Radní také schválili fázování výstavby ve variantě, kterou v dubnu vybrala dozorčí rada dopravního podniku. Metro se nebude stavět jako celek, ale po částech. Jako první vznikne úsek Pankrác–Olbrachtova. Bude dlouhý 900 metrů a vyjde na 11 miliard korun. Součástí totiž bude i vybudování přestupu na linku C a spojky pro vlaky mezi oběma trasami.

Důvodem pro zahájení stavby tímto úsekem je, že je zde nejsnazší získat potřebné pozemky. Rozhodnutí dozorčí rady DPP bylo jednomyslné. Zasedají v ní přitom nejen představitelé stran zastoupených v městské radě, ale i opozičních stran a také zástupci zaměstnanců podniku.

„Pokud vše půjde podle plánu, mohli bychom začít stavět už v roce 2019,“ řekla v dubnu primátorka Krnáčová. Podle jejího náměstka a radního pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) začnou příští rok průzkumné ražby.

„My se trochu bojíme, že to skončí jako v Rusku, kde se postavily první dvě stanice a pak se na další dvě čekalo 12 let,“ poznamenal zastupitel Mikuláš Ferjenčík (Piráti).

Počátkem roku se dokonce mluvilo i o možnosti, že by se začalo pouze s ražbou tunelů a stavbou první a poslední stanice, tedy Pankrác a Depo Písnice. Další stanice by se pak stavěly postupně, jak by na ně město získávalo stavební povolení.  V krajním případě by tak metro bez zastavení podjelo sídliště v Praze 4 a po šestikilometrové cestě vyústilo až na okraji města. Nakonec ale tato varianta ve výběru vůbec nebyla.

Město má dlouhodobě potíže s výkupy pozemků, zejména v Krči. Až letos se podařilo s vlastníky vyjednat znění dohody, podle které oni umožní Praze stavět metro, město jim zase povolí uskutečnit developerské projekty. Celkem je pro stavbu potřeba zhruba 700 pozemků, 300 z nich má nebo mělo soukromého vlastníka.

Na první úsek má navázat další část vedoucí až ke stanici Nové Dvory, ta by mohla být podle dřívějších vyjádření vedení města hotova v roce 2023. Na nové lince budou jezdit vlaky bez strojvedoucích. První část metra D vyjde podle odhadů na 50 miliard korun. Trasa má odlehčit lince C a také sídlištím na jihu města od nadměrné dopravy. Město očekává, že denně ubude v ulicích 43 tisíc osobních aut a 8000 autobusů a nákladních aut. 

Po dokončení trasy z Pankráce do Písnice se má metro D prodloužit směrem k centru – z Pankráce přes nuselské údolí, kde vznikne stanice na náměstí Bratří Synků, až na Náměstí Míru, kde bude možnost přestupu na linku A. O stavbě této části trasy se zatím nerozhodovalo. Další výhled počítá jak s pokračováním linky D přes Hlavní nádraží na Náměstí Republiky (přestup na linku C, resp. B), ale i s větvením trasy za stanicí Nové Dvory směrem do Modřan.